Rubense zaujala poklidná postava Krista i tváře jeho dvou překvapených učedníků Šimona a Kleofáše, kteří svého učitele poznali, až když před nimi požehnal chléb. Epizodu z evangelia sv. Lukáše Rubens pojal takřka jako žánrovou scénu. Navíc v horní části namaloval i velkého amazonského papouška, který by zřejmě v jeho osobním vlastnictví.

Po Rubensově smrti obraz získal španělský panovník Filip IV. a umístil ho do královské rezidence v klášteře El Escorial. Nakonec se Večeře v Emauzích dostala do obrazárny Prado v Madridu. Ve Šternberském paláci v Praze je dílo vystaveno společně s dalšími osmi Rubensovými obrazy z českých sbírek. Cyklus dvou maleb Césarův triumf diváci uvidí vůbec poprvé, protože byli po desetiletí v depozitáři. Obě díla pocházejí také z malířovy pozůstalosti a jde o kopie maleb slavného renesančního mistra Andrey Mantegni, které si Rubens sám vytvořil pro svoje potřeby.

Generální ředitel Národní galerie Jiří Fajt uvedl, že je to první spolupráce s Pradem, kterou by měla v nejbližších letech korunovat společná výstavy malířského díla El Greca v Madridu a v Praze.