Celkově je to 26,1 miliónu kusů, a to je jisté, že se bude dobře prodávat dál a až (možná letos) vyjde novinka, jeho prodej opět poroste. Tak to totiž v pop music chodí.

Doba nicméně prodeje uvedeného alba snížila a ve světě „spadly“ prodeje hudebních nahrávek celkově. Ve srovnání s loňskými více než devíti milióny prodanými kusy kolekce Adele „udal“ letošní vítěz tabulky prodejů, americký zpěvák Bruno Mars, pouze čtyři milióny kusů.

Album Bruna Marse bylo nejprodávanější v loňském roce.

Album Bruna Marse bylo nejprodávanější v loňském roce.

FOTO: Warner Music

Týká se to jeho předloňského alba Unorthodox Jukebox a není těžké si spočítat, že je to pokles o více než pět miliónů kusů, což je nesporně nezanedbatelné. Uvedená čísla sleduje a zveřejňuje německá společnost Mediatraffic, která hlídá jak prodeje fyzických nosičů, tak legální stahování na internetu.

Je těžká doba, říká manažer

Nebude to žádné objevení Ameriky, když konstatujeme, že hudba se dnes poslouchá především z rádia, mobilních telefonů, YouTube nebo prostřednictvím streamingových služeb, jakými jsou Spotify, Wimp či Deezer. Spousta muziky se také poslouchá díky internetovým pirátským stránkám, které ji umožňují stáhnout zdarma. Mimochodem, pokud jde o jejich statistiky, vedl si v nich loni nejlépe také Bruno Mars.

„Zastupuji Robbieho Williamse a ještě několik menších jmen. Řeknu to bez obalu: je těžká doba. Zisky Robbieho z prodeje nahrávek jsou velmi nízké. Nedá se to porovnat s tím, co bylo před pěti šesti lety,“ řekl manažer Tim Clark během debaty s britskými politiky na téma budoucnosti hudebního průmyslu.

Pod toto konstatování by se jistě podepsali i manažeři dalších světových hvězd, ať už jsou z Británie nebo Ameriky. Ostatně, nejinak jsou na tom i čeští muzikanti a zpěváci. A tak se aktivity všech aktuálně koncentrují na koncertní činnost.

To je také důvod, proč v letošním roce přijedou do Prahy hvězdy, které u nás dosud nevystupovaly (Justin Timberlake nebo Michael Bublé) či jejichž koncerty v minulých letech naši vlast spíše míjely (Robbie Williams).

Je nutné se adaptovat

Vnastalé situaci se hudební svět rozdělil na dva tábory. Jeden naříká, že mu stávající stav ubližuje a snaží se chránit své nahrávky všemi možnými prostředky, i těmi soudními. Jeho boj se ale zdá být marný.

Druzí se nastalé situaci přizpůsobují a chápou ji. Nedávno se například objevila informace o tom, že britská metalová skupina Iron Maiden najala analytickou společnost, která sleduje počet pirátských stáhnutí nahrávek kapely z internetu, vyhodnocuje ho a posléze radí kapele, aby své reklamní a koncertní aktivity nasměrovala do určitých zemí více než jinam. Totiž do těch destinací, kde je nejvíce pirátů, kteří nahrávky Iron Maiden stahují. Reálné je, že právě tam je nejvíc fanoušků této kapely. Je přece jasné, že ani internetový pirát si nestáhne hudbu, která ho nezajímá.

Americký hudebník Moby říká: „Když slyším někoho, jak nadává na Spotify, chce se mi mu říct, že se chová jako starý dědek. Umělci, kteří se dokázali zadaptovat v nastalé situaci, se nemají čeho obávat. Muzikant, který skládá hudbu, nahrává alba a singly, jezdí na turné, dělá dýdžejské sety, skládá hudbu pro počítačové hry nebo filmy, ten se nemá proč bát. Bylo by divné a nezdravé, kdyby lidé chtěli měnit stav věcí jenom proto, že nejsou schopni se o sebe postarat. Těžko bojovat s budoucností. A ona tu už je…“

Las Vegas zachrání Britney

Realitě hudební scény se musela podívat do očí i Madonna. V roce 2012 vydělala 34,6 miliónu dolarů. Za koncerty ze svého MDNA Tour inkasovala 32 miliónů, což je nějakých devadesát procent z celkového výdělku.

Britney Spearsová je na tom podobně, jenom musí být trpělivá. Její prosincová novinka Britney Jean se ukazuje být prodejním propadákem, a tak je ráda, že podepsala dvouletý kontrakt na koncertování v Las Vegas. Vydělá si tam třicet miliónů dolarů a zpívat prý bude na playback.

 Britney Spearsová hledí dychtivě k angažmá v Las Vegas.

Britney Spearsová hledí dychtivě k angažmá v Las Vegas.

FOTO: Sony Music

Situace je tedy jasná. Alba přestala vydělávat peníze a jejich úkolem je zmobilizovat fanoušky k tomu, aby přišli na koncerty.

Na druhou stranu je jisté, že se budou vydávat nadále. Těžko totiž od fanoušků chtít, aby chodili několik let po sobě na podobně vyhlížející koncerty. Prohnat staré hity pokusy o nové není od věci.