V několika zahraničních filmech ztvárnila, jak sama říká, jen hezkou holku, ale loni dostala velkou roli v italském kriminálním dramatu Cha cha v těchto dnech dokončuje s Jiřím Macháčkem a s dalšími kolegy natáčení filmu režiséra Vladimíra Michálka Pohádkář.

Dostala jsem krásný scénář, nabídku pracovat s výborným režisérem a s úžasnými herci. A ještě k tomu doma Eva Herzigová


Vypravila jsem se za nimi do Černošic, města, kde za první republiky vyrostla spousta výstavních vil. Žili nebo do nich na letní byt jezdily rodiny pražských průmyslníků a finančníků, ale pobývali tu i vědci a umělci jako objevitel krevních skupin Jan Janský, herci Anna Sedláčková či Ferenc Futurista, pěvec Eduard Haken a mnozí další. A Pohádkář není první film, který se tu natáčí, v jedné vile vznikal třeba snímek Eliška má ráda divočinu.

Ta, kterou si filmaři vybrali pro Pohádkáře, se tyčí až vysoko nad Berounkou, v zahradě, do níž vstupuji jen po špičkách, protože uvnitř se točí – a snídá. U stolu sedí Jiří Macháček neboli Mára a nad bábovkou vede rodičovský dialog s Aničkou Linhartovou, která stylem všech spratků svého věku požaduje peníze, a přitom se ještě stačí zašklebit na mladší dívenku naproti sobě. „Je pondělí, prvního, a já mám nárok na svoje kapesné,“ řekne Anna, a než táta stačí zareagovat, ozve se z kuchyně ženský hlas.

„Nárok?!“ vstupuje do hovoru matka mladší holčičky, a když přisedá, poznávám Evu Herzigovou, v tuto chvíli překladatelku a ženu v domácnosti Karlu. Ona a Anna Geislerová jsou partnerkami titulní postavy Pohádkáře – Macháčka, muže, který žije dva životy, ale především vypráví pohádky – o sobě, svých úspěších a své lásce…

Aňa Geislerová začala natáčet krátce po narození syna Maxe.

Aňa Geislerová začala natáčet krátce po narození syna Maxe.

FOTO: Bohdan Holomíček

Zvláštní spojení

Když jsem se dozvěděla, že režisér Ameriky, Sekala, Babího léta či O rodičích a dětech Vladimír Michálek bude točit film podle Barbary Nesvadbové, měla jsem nutkání kouknout do kalendáře, jestli není apríla. Spojení režiséra chlapských filmů a spisovatelky románů pro ženy je zvláštní stejně jako to, že nabídku adaptovat pocitovou ženskou knížku přijal scenárista Marek Epstein a hudbu skládá – poprvé pro film – Richard Müller.

„Chlapi to berou trochu jako provokaci a výzvu,“ usmívá se producentka Šárka Cimbalová, která se Svatkou Peschkovou založila pro tento film (a snad i pro další) společnost Marlene Film, a dodává: „Bára mi Pohádkáře nabídla, a protože se znám dlouho s ní i se Svatkou, začaly jsme o tom mluvit, a nakonec jsme si řekly – proč to nezkusit. Vladimírovi Michálkovi i Marku Epsteinovi jsme to nabídly, aniž bychom doufaly – a oba řekli, že by je to zajímalo.

„Mojí snahou bylo uchopit to vosí hnízdo emocí a pokusit se ho pověsit na pomyslnou páteř dramatu,“ říká k tomu Epstein a dodává: „Uklidnit jeho vášeň a přidat trochu mužské racionality. Základní otázkou z mého pohledu zůstalo, kdo je Mára. Dokáži ho pochopit… já i divák? Na tuto až detektivní otázku jsem si odpověděl detektivní zápletkou.“

Vzal tedy z knihy muže a dvě ženy, s nimiž oběma Mára žije, miluje je, ale také neustále podvádí a lže – a napsal příběh. „Film se začal rýsovat, nabídku přijali Jirka Macháček i Aňa Geislerová, která jen podotkla, že je těhotná, ale v létě už bude její třetí dítě na světě,“ vzpomíná na zrod filmu Cimbalová.

Jiří Macháček žije v Pohádkáři dva životy.

Jiří Macháček žije v Pohádkáři dva životy.

FOTO: Bohdan Holomíček

Chyběla ještě druhá herečka, a byla to Nesvadbová, která jako první vyslovila jméno Herzigová, s tím, že Eva přece má i herecké zkušenosti ze zahraničí. „Tak jsme jí napsaly a zase nic nečekaly. Dva měsíce se také nic nedělo a pak najednou Eva zavolala a řekla: ‚Já bych to ráda točila, jestli mě ještě chcete.‘ A podotkla, že je těhotná, ale v létě už bude její třetí dítě na světě… Pak jsme oslovily pro jednu z dalších rolí Petru Špalkovou. Řekla, že je těhotná – a to už nevyšlo,“ dodává se smíchem producentka.

Na stříbrném podnosu

Polední přestávka je příležitostí ke kratičkým rozhovorům i s herci a režisérem, a tak se nemohu nezeptat Jiřího Macháčka, jaké to je, hrát se světoznámou kráskou.

„Je výborná. Má některé zkušenosti, které mnohým jiným chybějí, třeba světlo ovládá dokonale. Zkoušeli jsme hodně před natáčením, jak s Vladimírem, tak sami dva. Zahraniční herečka má tu výhodu, že má čas, nespěchá do televize, do dabingu ani domů.“

Kousek domova má ovšem Eva s sebou: nejmladšího syna Edwarda, kterému jsou teprve čtyři měsíce, přivezla do Prahy. Šestiletý George už chodí do školy, čtyřletý Philip do školky. „Nedá se nic dělat, jsou doma s tátou a s chůvou, poprvé na tak dlouho,“ říká herečka, a když se ptám, jak snadno, nebo obtížně se rozhodovala, zda roli přijmout, zvesela odpovídá: „Copak se nabídky přinesené na stříbrném podnosu, odmítají? Dostala jsem krásný scénář, nabídku pracovat s výborným režisérem a s úžasnými herci. A ještě k tomu doma. Co víc bych si vůbec mohla přát?“

Vladimír Michálek o filmu říká, že je to jakási skládanka. „Doufám, že bude neustále držet diváka v napětí. Víceméně všechny postavy se rekrutují ze střední třídy a je jim od 38 do 44 let. Žijí své ,normální životy‘ a jsou dobří ve svých profesích. Nic extrémního. Jejich charaktery jsou natolik zajímavé, včetně situací, v nichž se ocitají, že by film mohl být nadprůměrným hereckým koncertem. Nicméně si to žádá naprosto přesné herectví.“

Tak se tedy těšme, v dalších rolích uvidíme Matěje Hádka, Marianu Kroftovou, Jiřího Dvořáka a další, premiéra je naplánována na podzim příštího roku.