„Je to dobrá příležitost, jak dostat české umělce na britskou scénu,“ uvedla Tereza Porybná, ředitelka Českého centra Londýn. „Festival začal původně jako neoficiální projekt. Osm britských souborů, které nebyly přijaty na přehlídku divadelní tvorby, si vytvořilo svoji vlastní, pouliční. Tu energii a náboj si akce stále nese,“ dodala.

Do užšího výběru české reprezentace se nakonec dostaly jen taneční soubory. Jejich představení, která v Edinburghu předvedou, mají na svých kontech mnoho prestižních ocenění a nominací. S/He Is Nancy Joe, zabývající se transgenderovou tematikou, pak bylo dokonce listem Washington Post zařazeno mezi nejlepší kulturní počiny roku 2012 v kategorii současný tanec.

„Jedním z kritérií byla také možnost přenést projekt bez větších obtíží do zahraničí a to, aby byl srozumitelný pro mezinárodní diváky,“ popsala výběrová kritéria Adriana Světlíková z Nové sítě, což je organizace podporující živé umění.

Kromě toho bylo také důležité zohlednit, že na přípravu každého představení bylo velmi málo času. Během programu třítýdenní přehlídky se umělci střídají ve velmi rychlém sledu. Ti z nich, kteří zaujmou, mají pak šanci na nabídky zahraniční spolupráce. V roce 2008 mělo v Edinburghu úspěch třeba originální české uskupení SKUTR, které si vydobylo zájem publika.

„Lovit diváky je často záležitostí samotných souborů. Využívají svých fyzických i psychických sil. Snaží se zaujmout také letáčky nebo poutači,“ přiblížila Porybná.
Česká představení na Fringe doplní řada setkání s tvůrci a prezentace současného tuzemského divadla.