Stav hudebního divadla na českých tocích? Rozebraly si jeho produkce už všechna velká témata od antiky přes Shakespeara až po naše dny. To by mohlo autorské týmy ctít. Jenomže ukazuje se, že jejich největším problémem je napsat příběh, verš, spojit nejméně dva takty do melodie a vymyslet rým nejen podle vzoru láska-páska.

Hollywood v Hradci

Marilyn po úspěchu Balašových Cikánů – patrně absolutně nejlepší česká inscenace podle Lotjanova a Dogova filmu Tábor odchází do nebe – chtělo nastudovat Divadlo Bez zábradlí. Heřmánkovi ale nesehnali peníze; magistrát zajímá jen hra na tunely Blanka či Opencard, a tak se krásná Marilyn Monroe ocitla až u Labe.

Brousek, jedna z ikon Monkey Business, nemá ambice psát vtíravě populární šlágry. Nemohl si neporozumět s Balašem, který od Mostu po Uherské Hradiště režijně a choreograficky vytváří to nejlepší, co u nás v muzikálovém žánru vzniká. Jejich Marilyn divákovi nenadbíhá. S hradeckou premiérou se ovšem okamžitě řadí na špičku u nás méně preferované odnože – muzikálu artistního.

Jenom mnohonásobné Divadlo roku mohlo jako soubor činoherní zvládnout náročné melodie, rytmy a vícehlasy se stejně vynalézavou, originální a přesnou orchestrací v kousku, který je výstižným ohlédnutím za hollywoodským poválečným převratem způsobeným ženou komplikovanou, nestálou, zakomplexovanou, ale jedinečnou, symbolem erotiky a krásy ještě půl století po smrti.

Čekání na Kamilu

Nemohlo by si ani Klicperovo divadlo na Marilyn troufnout, kdyby nemělo Kamilu Sedlárovou. Nehledejme vnější podobnost. Ona Marilyn Monroe žije. Přesně modeluje její protikladnost; stavy duše, nesebedůvěru – až po konec s barbituráty. Ani sama Monroe by se nezahrála líp. Je s podivem, že herečka tak skvělá (v Čapkově Makropulos, Goldflamově Červené knihovně atd.) nemá ještě ani Thálii ani Radoka.

Balaš s Brouskem akcentovali nejvýznamnější období Marilyn, její manželství s dramatikem Arthurem Millerem (1955–1961). Toho hraje s nevídanou jemností František Staněk. Hradecké publikum je vyzrálé. Aplaus po premiéře nebral konce. Také divák pražský se na B & B může těšit. Na Fidlovačce bude 23. května premiéra jejich Nevěsty (Hoffmeister, Šimák).

Klicperovo divadlo Hradec Králové – Radek Balaš, Ondřej Brousek: Marilyn (Překrásné děcko). Režie a choreografie Radek Balaš, hudba Ondřej Brousek, dramaturgie Jana Slouková, scéna Martin Černý, kostýmy Roman Šolc, hudební nastudování Pavel Horák. Česká premiéra 18. května 2013 na Hlavní scéně.

Celkové hodnocení: 90 %