A opravdu, byla to tenkrát dvojčata. Sice se přela o výši daní, o deficit rozpočtu, o minimzdu, o sociální výdaje či předvolební dary voličům, spor byl ale natolik kosmetický, že jejich rétorickému hřímání před volbami nikdo nevěřil. Pravice byla stejně sociální jako levice a levice také uznávala globální, tržní ekonomiku. Ani jedna strana revoluci nechystala, obě spokojeně sdílely společný světonázor. Svět byl liberálně konzervativní nebo konzervativně liberální.

Ačkoli je konflikt o státní výdaje a daně věčný, už delší dobu probíhá v západní společnosti nové štěpení přibližně řečeno na globalistické liberály a národní konzervativce. V Evropě se ještě staré politické třídě a nomenklatuře daří rebelanty blokovat, má totiž k dispozici poměrný hlasovací systém a mašinérii Evropské unie, za to v Americe a Británii už konzervativní vzpoura získala i vládu, byť zdaleka nemá vítězství jisté.

Odpor vůči pravolevému establishmentu je veden v obraně domova, nesouhlasem s islámskou imigrací a vnucovanou, moralistickou ideologií politkorektnosti, multikulturalismu a globalismu. Je podmíněn ekonomickou stagnací nižší, střední a dělnické vrstvy.

Téměř nepříčetná slovní válka v Americe mezi konzervativci a liberální levicí i mezi konzervativně revoluční vládou a liberální judikaturou prozrazuje, že jde o kulturní střet rozpolcené společnosti, rozpor daleko hlubší, než je tomu v sekularizované Evropě.

A přece jen i nám může politická teologie leccos ozřejmit. Vybírám z průvodce amerického komentátora Denise Pragera názory definované jako rozdíly mezi levicí a pravicí, ačkoli jde spíš o liberály a konzervativce.

Lidská přirozenost 
Liberálové: konstruktivní a v podstatě dobrá, vinu za zlo nese společnost Konzervativci: daná a poškozená, za zlo odpovídá každý sám

Smysl ekonomie
L: rovnost
K: svoboda

Základní role státu
L: posilovat a chránit rovnost
K: posilovat a chránit svobodu

Vláda
L: co největší
K: co nejmenší

Ideál rodiny
L: každé partnerství lásky
K: manželství, otec, matka, děti

Společenské určení
L: rasa, pohlaví, třída
K: svoboda, důvěra v Boha, e pluribus unum (v rozmanitosti jednota)

Zlo a dobro
L: relativní
K: základ v absolutních zásadách

Rozdělení lidstva
L: bohatí a chudí, silní a slabí
K: dobří a zlí

Americká identita
L: světoobčan
K: občan amerického národa

Ideál společnosti
L: likvidovat nerovnost
K: výchovou k charakteru

Výchova dětí
L: k sebeuvědomění
K: k sebekontrole

Hodnota nenarozeného
L: rozhoduje matka
K: rozhoduje judeokřesťanská tradice

Příčina zločinu
L: bída, rasismus, společnost
K: špatně fungující svědomí

Bůh v Americe
L: světská vláda, světská společnost
K: světská vláda, věřící společnost

Světová hrozba současnosti
L: globální oteplování
K: islamismus

Mezinárodní ideál
L: globální vláda
K: svobodné národy pod ochranou Ameriky

Příčina konfliktu v Palestině
L: izraelské osady
K: arabské a muslimské odmítnutí existence židovského státu

znam umění
L: protest a útok na buržoazní estetiku
K: krása a povznesení

Rasa
L: zásadně důležitá identita
K: zásadně nedůležitá

Problém amerických černochů
L: rasismus
K: nepřítomnost otců

Válka
L: není řešením
K: někdy jediným

Kultura
L: všechny stejně hodnotné
K: některé hodnotnější než jiné

Účel soudní moci:
L: sociální spravedlnost
K: spravedlnost

Národní hranice
L: přežitek minulosti
K: nezbytnost národní existence

Příroda
L: hodnota sama o sobě
K: hodnota ve vztahu k člověku

Inu, nejsme v Americe a tak si můžeme vesele vybírat!