Dinosaurus Epidexipteryx je jakýmsi bizarním předchůdcem dnešních ptáků. Foto: Qui Ji & Xing Lida, Zhao Chuang & Xing, Profimedia.cz

Vědci objevili nového opeřeného dinosaura komického vzhledu

Vědci v Číně objevili zkamenělinu opeřeného dinosaura. Epidexipteryx byl dinosaurus podobný ptáku, se čtyřmi dlouhými a výraznými ocasními pery. Ačkoliv by to z reprodukce mohlo působit opačně, Epidexipteryx byl relativně malého vzrůstu, měl velikost asi jako dnešní holub. Podle magazínu Nature však Epidexipteryx nebyl na rozdíl od ostatních dinosaurů podobných ptákům uzpůsoben k létání.

Vědci objevili nového opeřeného dinosaura komického vzhledu

Nový objev potvrzuje obrovskou rozličnost druhů žijících během tzv. střední až svrchní jury, tedy přibližně před 168 - 152 milióny let, krátce před začátkem vývoje ptáků. Pozůstatky vědci objevili v Daohugou ve vnitrozemí Mongolska.

Zkamenělinu popsala skupina paleontologů, kterou vedou Fu-čcheng Čang a Sing Sü z Akademie věd v Číně. Podle paleontoložky Angely Milnerové z londýnského Natural History Museum je nález takto dobře zachované zkameněliny úchvatný a zcela neočekávaný.

Pera na ozdobu

"Ukazuje, že pera byla užívána jako ozdoba milióny let předtím, než se uzpůsobila k letu. Je to fascinující důkaz evolučního vývoje peří předtím, než byli první ptáci konečně schopní vyletět do vzduchu a stát se ptáky v pravém slova smyslu," uvedla Milnerová.

Epidexipteryx byl primitivní živočich neschopný letu, který žil krátce předtím, než se vyvinul nejznámější létající dinosaurus Archaeopteryx. Nápadný byl zejména čtyřmi velmi dlouhými a barevně výraznými ocasními pery. Jeho bizarní vzhled však okouzlil nejednoho vědce a je důležitým bodem ve výzkumu vývoje dnešních ptáků.