Organizátoři usilovali o účast letounu Messerschmitt Me-262 zhruba rok. A povedlo se. Lidé tedy měli ještě o důvod víc se na mezinárodní leteckou přehlídku CIAF v Hradci těšit.

Pilot Geri Krähenbühl létá s Me-262 pravidelně, a tak už dobře zná silné stránky stroje i jeho slabiny. Řízení přesné repliky tohoto válečného letounu přirovnává k tanci se ženou.

„Jsou chvíle, kdy všechno jde hladce, a momenty, kdy to naopak nejde. Je nutné pozorně naslouchat všem pohybům a zvukům, kterými letadlo komunikuje. Tak se dozvíte, kdy je šťastné a kdy není. Když není, musíte to napravit, když je, můžete pokračovat v létání,“ popsal Novinkám.

Má své mouchy

Letadlo dosahuje maximální rychlosti asi 550 kilometrů za hodinu. Nejdelší vzdálenost, kterou uletí bez mezipřistání a dotankování paliva, se podle Krähenbühla rovná zhruba cestě z Mnichova do Hradce, tedy okolo 400 kilometrů.

Co se týká technického vybavení, Krähenbühl zdůrazňuje, že je nutné mít na paměti, že se stroj vyráběl v relativně krátkém období, tedy mezi lety 1942 až 1945. Nebylo tak podle něj příliš času jeho nedostatky vyladit.

Celkově ale pilot hodnotí Me-262 jako technologicky vydařený. „Je neuvěřitelné, že tam jsou prvky, které jsou platné i dnes a byly poprvé použity právě v tomto letadle,“ uvedl.

Letecká show CIAF probíhá na hradeckém letišti každý rok a vždy se těší hojné návštěvnosti. Letos za dva víkendové dny dorazilo zhruba 35 000 lidí. Je to ale o 10 000 diváků méně než loni. Podle organizátorů se na tom podepsalo hlavně nedělní deštivé počasí.

K vidění letos byla historická i moderní armádní letadla, protiletadlová bojová technika, ale také vrtulníky a další stroje.