Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Jen každý čtvrtý Čech má digitální kvalifikaci vhodnou pro vstup na trh práce

Z výsledků zkoušek digitálních dovedností mezinárodního projektu ECDL v ČR v roce 2016 vyplynulo, že pouze 24 procent absolventů zkoušek má digitální dovednosti na úrovni, jakou očekává trh práce. IT podporu ve firmách tak nadměrně zatíží téměř 40 procent absolventů zkoušek. Stejný počet nedokáže efektivně pracovat s běžnými dokumenty. Pouze každý čtvrtý zaměstnanec má digitální znalosti, které mu umožní bezproblémový vstup na trh práce.

Ilustrační foto Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky
Jen každý čtvrtý Čech má digitální kvalifikaci vhodnou pro vstup na trh práce

Zaměstnanci s odpovídajícími dovednostmi navíc nezatíží svého zaměstnavatele dalšími náklady v oblasti základního IT vzdělávání.

Z výsledků zkoušek ECDL, „řidičáku na počítače“, dále vyplynulo, že 36 procent absolventů je digitálně gramotných, a je tedy schopno používat počítač a internet pro plnění jednoduchých úkolů.

Okolo 40 procent účastníků je digitálně negramotných nebo mají jen základní povědomí o digitálních technologiích, minimálně si uvědomují rizika spojená s používáním internetu či neumí dostatečně chránit data.

Spolupráce se zaměstnavatelskými svazy

V roce 2017 plánuje vzdělávací projekt ECDL rozšíření spolupráce s generálním ředitelstvím i krajskými pobočkami Úřadu práce ČR, s krajskými hospodářskými komorami a se zaměstnavatelskými svazy, jejímž cílem je podpora rozvoje digitální gramotnosti a kvalifikace u ohrožených a potřebných skupin obyvatel.

Zástupci projektu ECDL se spolu s ministerstvy práce a školství budou nadále podílet na realizaci vládou schválené Strategie digitální gramotnosti do roku 2020, jak uvádějí v tiskové zprávě.

Pro další vývoj v oblasti středoškolského vzdělávaní je podle České společnosti pro kybernetiku a informatiku (ČSKI) důležitá podpora Národní rady Unie školských asociací ČR – CZESHA. Ta doporučila zakomponování mezinárodních standardů konceptu ECDL do výuky „počítačově“ zaměřených předmětů na středních školách.

Nadace ECDL Foundation je mezinárodní nezisková organizace, jejímž hlavním cílem je zvyšování digitálních znalostí a dovedností veřejnosti zejména na trhu práce, ve školství a státní správě. Garantem kvality projektu, který vznikl před více než 20 lety za podpory Evropské komise a od roku 1999 je dostupný v ČR, je právě ČSKI.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků