Zatímco během krize se díky nižším nájmům firmy houfně stěhovaly na okraj města, dnes je situace jiná. Společnosti se vracejí zpět do širšího centra. A jedním z hlavních důvodů je získání a udržení kvalitních zaměstnanců.

„Firmy si dobře uvědomují, že Češi neradi cestují do práce příliš dlouho, a pokud chtějí získat dobré pracovníky, musejí se jim přizpůsobit. Lokalitu kanceláří zohledňují zejména mladí lidé (generace Y a nastupující iGenerace), kteří většinou nevlastní auto a navíc si mohou zaměstnavatele více vybírat než příslušníci ‚dosluhující generace‘,“ říká Eduard Forejt ze společnosti Jones Lang LaSalle.

Podle průzkumu zohledňují lokalitu kanceláří při výběru zaměstnavatele čtyři pětiny dotázaných, pouze tři procenta odpověděla, že je lokalita nezajímá, a pro 17 procent není rozhodující.

„Průzkum potvrdil naše informace z personálních (HR) agentur, že se uchazeči o zaměstnání při pohovorech o místo svého potenciálního pracoviště zajímají. Navíc se ukazuje, že celých 42 % dotazovaných je připraveno změnit zaměstnavatele, pokud by přesunul firmu do horší, tedy z jejich pohledu hůře dostupné a méně kvalitní lokality,“ komentuje průzkum Forejt.

Oblíbené je širší centrum

Počet nově otevřených kanceláří v kvalitních lokalitách v širším centru klesá, v letošním roce se jich otevře rekordně málo – necelých 40 tisíc m2.

„V příštím roce očekáváme výrazné oživení, na trh by mělo přijít přes 250 000 m2 nových kanceláří. I tak ale budou tzv. áčkové lokality nedostatkovým zbožím,“ vysvětluje Petr Markvart ze společnosti Cushman & Wakefield.

K nejrychleji se rozvíjejícím byznys lokalitám patří například Karlín, čtvrť přímo sousedící s centrem Prahy, kde by se v příštím roce měly otevřít pouze dva projekty.

„Karlín patří k nejperspektivnějším oblastem pro výstavbu kanceláří. Jak díky své poloze, kdy se člověk dostane do centra během několika minut, tak i plné občanské vybavenosti, obchodům, restauracím a cyklostezkám, které z lokality dělají ideální prostředí pro úspěšný kancelářský projekt,“ říká Martin Kodeš, obchodní ředitel J&T Real Estate.

Na cestu nejvíc 45 minut

Kromě lokality považuje naprostá většina dotázaných za důležitý i čas dojíždějí do práce.

„Tím se ostatně potvrdila stará známá neochota Čechů cestovat za prací. Zatímco v jiných zemích dojíždějí zaměstnanci běžně do práce přes hodinu, necelá třetina Pražanů uvedla, že jsou cestě do práce ochotni věnovat maximálně 45 minut a zhruba stejný počet lidí dokonce pouze půlhodinu. Více než hodinu by na cestu do práce obětovalo jen minimum respondentů,“ připomíná Martin Kodeš.