Každoročně počet Čechů, kteří míří za prací do jiné země, vzroste průměrně o 15 tisíc. Už dávno ale nejde jen o „odliv mozků“, do zahraničí odchází čím dál víc řemeslníků.

Do ciziny jdou hlavně mladí

Práce v zahraničí láká zejména mladé lidi. Přes 40 procent vysokoškolských studentů má v plánu odejít za prací do cizí země. Důvodem jsou vyšší výdělky, získání zkušeností a možnost studia cizího jazyka. Mezi nejatraktivnější země stále patří Německo, Velká Británie či Rakousko.

„V Česku chybí kolem šesti set lékařů, řadě nemocnic tak hrozí, že nebudou schopny zajistit ani základní zdravotní péči. A bude hůř. Po studiu lékařské fakulty chce totiž téměř 30 procent studentů medicíny pracovat v zahraničí. Navíc roste ochota mladých se kvůli atraktivní pracovní pozici do zahraničí přestěhovat. Přes 65 procent z nich by se kvůli zajímavé práci bylo ochotno přestěhovat natrvalo do ciziny, přitom v loňském roce to nebyla ani polovina. Hlavním důvodem pro odchod do zahraničí je u mladých lidí získání zkušeností, na druhém místě je finanční ohodnocení a na třetím zdokonalení v cizím jazyce,“ popsala důvody odchodu Olga Hyklová, majitelka a výkonná ředitelka společnosti AC JOBS.

Zájem je i o kvalifikované řemeslníky

Za prací do zahraničí čím dál častěji odcházejí i řemeslníci nebo řidiči. V současné době je zejména v okolních státech velká poptávka po kvalifikovaných řemeslnících, jako jsou elektrikáři, pekaři a truhláři.

„Hlavním lákadlem je samozřejmě vyšší finanční ohodnocení. Zatímco například v Německu dosahovala v roce 2014 průměrná hodinová mzda 24,4 euro, v Česku to bylo jen 6,9 euro. Kvůli odchodům pracovníků za lepším výdělkem ale v České republice vzniká problém s obsazováním některých pozic. Momentálně například jen řidičů vnitrostátní i mezinárodní kamionové dopravy chybí kolem deseti tisíc. Navzdory tomu, že zhruba 20 procent firem v loňském roce zvedlo řidičům platy, jejich úbytek pokračuje. Podle odhadů odejde z Česka za lepším výdělkem přes sedm tisíc řidičů ročně. Největší počet z nich míří do Rakouska a Německa,“ uvedla Hyklová.

Problémy však jsou nejen v kamionové dopravě, řidiči chybějí obecně. „Nedostatek pracovních sil hlásí i podniky zajišťující autobusovou dopravu. Průměrné stáří řidičů je 55 let a mladá generace o tuto profesi nemá zájem. Za několik let by se tedy celé odvětví mohlo dostat do velkých problémů,“ varovala Olga Hyklová.

Zahraniční firmy se v benefitech předhánějí

Vedle platu jsou velkým lákadlem také benefity. Ty jsou totiž mnohdy pro zaměstnance jedním z hlavních kritérií, podle nichž si vybírají nejen to, v jaké společnosti, ale i v jaké zemi budou pracovat.

„Firmy v západních zemích a v Americe jsou v oblasti poskytování benefitů před těmi českými hodně napřed. Poskytují  speciální služby, které jejich zaměstnancům pomohou s pravidelnými mimopracovními povinnostmi, například s úklidem domu. Běžným benefitem v USA je například hrazení zdravotního pojištění nejen samotného zaměstnance, ale celé jeho rodiny. Standardem je také zdravotní péče o zaměstnance. Tento benefit už nabízí i řada firem v Česku, oproti západním zemím ale ve velmi omezené míře,“ připomněla Hyklová.

České firmy expandují do zahraničí

Velký vliv na odliv zaměstnanců má rovněž expanze českých firem do zahraničí. Letos ji má v plánu téměř polovina větších tuzemských firem. „Vloni jsme expandovali do Spojených států, zájem o práci pro naši společnost v této zemi byl velký, s největším ohlasem jsme se setkali u mladší generace. Některé pozice jsme se proto rozhodli obsadit uchazeči z České republiky. Pár zaměstnanců do Ameriky už odcestovalo a teď jsme ve výběrovém řízení vybrali zkušeného manažera, který je otcem čtyř dětí a plánuje se přesunout s celou rodinou,“ uvedl Jindřich Melichar, majitel české společnosti Bushman.