Zatímco meziročně stoupl počet volných pracovních míst o 25 %, počet kandidátů reagujících na inzerci pracovních pozic klesl o 20 %. Personalisté tak musí častěji pracovat s takzvanými pasivními kandidáty, kteří momentálně práci mají a aktivně žádnou nehledají. To znamená, že je musejí najít a napřímo oslovit s nabídkou konkrétní pracovní pozice. Vyplývá to z šetření personální agentury Grafton Recruitment.

Tři králové: LinkedIn, Facebook, You Tube

Z pohledu personalistů i uchazečů o zaměstnání je nejpopulárnější sítí LinkedIn. Celkový počet uživatelů této sítě je 380 miliónů, přičemž 56 % reprezentují muži a 44 % ženy.
Čechů je na LinkedIn přes 650 tisíc a jde o třetí nejpopulárnější síť po Facebooku a YouTubu. Nejčastěji se na této síti najímají lidé z informačních technologií a služeb, softwarového inženýrství, finančních služeb, reklamy a marketingu. Nejvyhledávanějšími dovednostmi byly v loňském roce statistická analýza a dolování dat, správa a řízení systémů pro ukládání dat, bezpečnost sítí a informací a Business Intelligence.

Na Facebooku je 4,5 miliónu Čechů

Zatímco ještě nedávno fungoval Facebook spíš jako nástroj na „proklepnutí“ kandidátů, dnes je personalisty aktivně využíván při vyhledávání vhodných uchazečů o práci, stejně jako pro inzerování volných pracovních pozic.

Podle aplikace Facebook Audience Insight je na Facebooku v ČR až 4,5 miliónu stálých uživatelů, přičemž 51 % z toho tvoří ženy a 49 % muži. Nejvíce, 31 % žen a 32 % mužů, je z věkové kategorie 25 až 34 let, vzděláním převažují vysokoškoláci (51 %) a středoškoláci (43 %).

Nejaktivnější jsou mladí

Z pohledu profese mají na Facebooku velké zastoupení IT profesionálové a technici (15 %), pracovníci z oblasti péče o zdraví a medicíny (14 %), obchodníci (12 %) a management (11 %). Především v případě IT a technických pracovních pozic, kterých na trhu práce chybí nejvíce, jde tedy o velkou skupinu lidí, mezi kterými mohou personalisté hledat. Na sociálních sítích však nehledají jen personalisté, ale i sami kandidáti. Nejaktivněji si počínají zástupci generace X a Y.

Přílišná otevřenost se může vymstít

Dle šetření personální agentury Grafton Recruitment však celých 35 % kandidátů nezíská poptávané zaměstnání kvůli nesprávným informacím uvedeným v profilech na sociálních sítích či sdílením nevhodného obsahu. „Z tohoto čísla je patrné, jak moc je důležité věnovat profilu na sociálních sítích patřičnou pozornost a zveřejňovat tam jen pravdivé a ověřitelné informace,“ říká Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.