Projekt Věda má budoucnost se snaží dlouhodobě bojovat s negativním trendem klesajícího zájmu o přírodovědné obory u české a slovenské mládeže. Děti ze základních a středních škol se v této iniciativě firmy Bayer již třetím rokem seznamují s využitím přírodovědných oborů v praxi přední chemicko-farmaceutické firmy. Koordinaci projektu řídí organizace AISIS, v projektu je zapojena řada dalších předních firem, kterým leží na srdci budoucnost přírodovědných a technických oborů.

Zájem o přírodní vědy klesá

„Stále klesající zájem žáků o přírodovědné obory vnímáme jako vážnou hrozbu pro Českou republiku. Tento trend spolu s nedostatkem technicky a přírodovědně vzdělaných absolventů dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje ekonomický rozvoj ČR a její konkurenceschopnost. Těší nás, že právě naši odborníci ukazují pedagogům základních a středních škol a především mladé generaci, jaké příležitosti a možnosti přírodovědné obory přinášejí pro zlepšování kvality života.“ uvedl Frank Held, generální ředitel firmy Bayer pro Českou republiku a Slovensko.

Poznají prostředí firmy

Program byl završen na závěrečné školní konferenci prezentacemi studentů před vrcholovými manažery firmy Bayer, kdy studenti představili své návrhy, jak zlepšit prestiž vědy v České republice. Přehled vítězných studentských kolektivů letošního ročníku soutěže najdete na webových stránkách www.vedamabudoucnost.cz.

Z průběžného hodnocení projektu vyplynulo, že studenti v rámci projektu nejvíce oceňují právě možnost potkat se se zaměstnanci z praxe tváří v tvář, poznat prostředí firmy, kde mohou jednou pracovat a využít získaných poznatků při rozhodování o svém dalším profesním směřování.

Obory zásadní pro kvalitu života

“Žáci se často rozhodují o svém budoucím zaměstnání podle toho, jak je bavily předměty ve škole. Program projektu Věda má budoucnost byl proto koncipován tak, aby mladí lidé viděli, že tyto obory jsou pro kvalitu života zásadní a mají obrovský potenciál pro budoucnost. Důležité je v projektu také ukázat učitelům různé inovace a trendy v aplikaci těchto oborů tak, aby byli schopni své žáky zaujmout a motivovat je pro zájem o přírodovědné a technické obory a aby jim pomohli s následným uplatněním na trhu práce, “ vysvětluje hlavní cíl vzdělávacího programu Radim Zabadal, hlavní koordinátor projektu Věda má budoucnost.

Do projektu Věda má budoucnost je v České republice aktivně zapojeno více než 700 žáků a téměř 200 učitelů, na Slovensku zatím 200 žáků a 14 učitelů.