Většina požadavků ze strany policie, Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ), Bezpečnostní informační služby (BIS) a dalších orgánů na internetové operátory se primárně týká vydávání uživatelských dat či technického zajištění odposlechu komunikace. Požadavek musí být podložený soudním příkazem. Žádosti o záznamy o komunikaci, tzv. data retention, tvoří malou část požadavků, uvedla VSHosting.

Mobilní a internetoví operátoři mají ze zákona povinnost zajišťovat příslušná data šest měsíců od uskutečnění komunikace. Technicky jde o záznam toho, že se v daném čase uskutečnila komunikace na konkrétní IP adrese a portu. Data však nezahrnují obsah samotné komunikace, například text e-mailu. U mobilních telefonních operátorů jsou tato data citlivějším tématem, jelikož obsahují i lokalizační údaje mobilního zařízení v okamžiku uskutečnění hovoru.

Odposlechy komplikuje šifrování dat

„Většina žádostí o součinnost se týkala odposlechů, respektive vydání uživatelských dat. Odposlechy ale komplikuje stále rozšířenější šifrování dat," uvedl výkonný ředitel VSHostingu Damir Špoljarič.

Většina e-mailové komunikace se uskutečňuje pomocí šifrovaných protokolů zejména díky podpoře šifrování v nových verzích e-mailových programů. Uživatelé tedy šifrují, aniž by si toho často byli vědomi. Podle iniciativy Let’s Encrypt téměř 100 milionů světových webů šifruje e-maily samo. Tyto technologie komplikují či znemožňují odposlechy, popřípadě činí jejich výsledek nepoužitelným, uvedl VSHosting.

Novinkou je možnost vydat příkaz k odstavení webu. Tato nová právní úprava zatím není podle VSHostingu v praxi využívána. Nicméně je možné, že v praxi poskytne prostor ke snadnému zneužití, dodala firma.