Hlavní obsah
Foto: Seznam.cz

Seznam.cz žádá souhlas čtenářů kvůli nařízení EU, na ochraně dat nic nemění

České internetové společnosti začaly v těchto dnech žádat své uživatele o souhlas se zpracováním dat, která o nich evidují. Souvisí to s nařízením Evropské unie v rámci ochrany osobních údajů. Portál Seznam.cz i jeho zpravodajský web Novinky.cz na dosavadní praxi nic nemění. Neshromažďují osobní údaje o konkrétních čtenářích, pouze pracují s daty historie prohlížečů, aby na nich mohly zobrazit doporučené články a reklamu.

Foto: Seznam.cz
Seznam.cz žádá souhlas čtenářů kvůli nařízení EU, na ochraně dat nic nemění

Společnost Seznam.cz, která provozuje server Novinky.cz, je česká firma založená v roce 1996. Kromě zpravodajského či magazínového obsahu nabízí uživatelům například vlastní internetový vyhledávač, poštovní schránku Email.cz, katalog Zboží.cz či populární aplikaci Mapy.cz.

Všechny tyto služby mohou být pro uživatele zdarma, protože Seznam.cz svou ekonomickou činnost zajišťuje zejména prostřednictvím prodeje reklamy, jejíž součástí je i reklama personalizovaná. Udělením souhlasu podpoříte českou společnost, která má nejen v Evropě ve vztahu ke světovým technologickým gigantům unikátní postavení.

Všechna data jsou anonymní

Seznam.cz ukládá veškerá data na serverech v Praze a žádné citlivé osobní údaje o uživatelích nesbírá ani nezpracovává. A nedělo se tak ani v minulosti. Společnost Seznam.cz jednoduše nesleduje soukromé aktivity uživatelů ani jim nekouká do obýváku, naopak se dlouhodobě snaží všechna data co nejvíce anonymizovat.

Služby společnosti Seznam.cz pro účely personalizované reklamy neshromažďují osobní údaje o konkrétních uživatelích (o Janu Novákovi v Prahy nebo o Janě Novákové z Telče), ale nadále pracují pouze s daty z historie internetových prohlížečů (cookies), aby na nich mohly zobrazovat doporučovanou reklamu (a také články vybrané podle zájmu uživatelů).

Firma svou činnost financuje mimo jiné tím, že společnostem nabízejícím například horská kola prodává reklamu personalizovanou na prohlížeče, které na internetu zajímá sport a cyklistika. „Data pro reklamní účely jsou zaznamenávána pouze v souvislosti s chováním konkrétního počítače. Všechny kategorie dat jsou zkrátka striktně oddělené a nijak se nespojují,“ říká Lenka Ernestová, pověřenkyně pro ochranu osobních údajů společnosti Seznam.cz.

Ochrana uživatelů platí už dlouho

Důvodem, proč se uživatelům v posledních týdnech zobrazují tzv. souhlasy se zpracováním osobních údajů, je nutnost vyhovět právním předpisům Evropské unie a jednotným pravidlům napříč celou Evropou.

Některé podmínky uvedené v evropské směrnici mohou působit nesrozumitelně nebo mohou v uživatelích vyvolávat obavy, ve skutečnosti se však jedná o nezbytné právní formulace vyžadované evropským nařízením GDPR, které se snaží skloubit právní jazyk a jednotná pravidla pro všechny členské státy Evropské unie.

Tato pravidla na ochranu uživatelů a jejich dat přitom společnost Seznam.cz dodržuje od samého počátku. „Neměníme nic zásadního, služby fungují pořád stejně, protože Seznam.cz nikdy nezpracovával data jinak než tak, jak měl,“ zdůrazňuje Ernestová.

Každý uživatel má samozřejmě právo odmítnout evidenci osobních dat. Pokud tak učiní, uvidí všechny služby i obsah Seznamu v plném rozsahu, ale zároveň narazí na spoustu informací a reklam na produkty, o které nikdy neprojevil zájem. Je totiž vyzkoušené, že personalizovaná reklama je pro uživatele méně obtěžující.

Odvolání nebo udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů může každý uživatel provést po přihlášení ve svém uživatelském účtu na profil.seznam.cz v záložce GDPR a ochrana osobních údajů.

V případě nejasností lze využít nápovědu Seznamu nebo svůj dotaz či připomínku poslat na adresu ochranaudaju@firma.seznam.cz. Otázky a odpovědi ohledně personalizované reklamy najdete také na speciální stránce Soukromí na internetu pod hlavičkou profesního internetového sdružení SPIR.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků