Hlavní obsah
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg Foto: Marcio Jose Sanchez, ČTK/AP

Ověřovací mechanizmy Facebooku selhaly. Falešná Trumpova stránka nakupovala reklamu

Sociální síť Facebook umožňovala kupovat reklamy „zjevně falešné” stránce vydávající se za kampaň amerického prezidenta Donalda Trumpa, přestože zadavatelé politického obsahu musí procházet prověřovacím procesem. Podvodná stránka byla zrušena až poté, co na ni upozornila televize CNN, uvedla stanice na svém webu. Zpráva přichází v čase, kdy je vedení Facebooku kvůli přístupu k politickým reklamám pod značným tlakem.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg Foto: Marcio Jose Sanchez, ČTK/AP
Ověřovací mechanizmy Facebooku selhaly. Falešná Trumpova stránka nakupovala reklamu

Sociální síť ve Spojených státech kontroluje zájemce o šíření politických reklam od loňského jara. Subjekty musí poskytnout americkou adresu a doklad totožnosti vydaný americkými úřady. Média však už dříve upozorňovala na mezery v prověřovacím procesu. Například redaktoři webu VICE News se před rokem úspěšně vydávali za teroristickou organizaci Islámský stát či za americké senátory.

Adresa, kterou poskytla podvodná stránka „DonaldTrumpCampaign“, podle CNN patří obchodu s potravinami v Los Angeles. Tamní zaměstnanci řekli, že o stránce nic neví. Telefonní číslo dodané zadavateli se prý jevilo jako kalifornské, bylo však přesměrované skrze internetovou telefonní službu a skutečný majitel tedy mohl být kdekoli na světě.

Stránka porušovala pravidla

Facebook v reakci uvedl, že stránka porušuje jeho pravidla a že povolení pro šíření politické reklamy bylo uděleno „omylem“. Založena byla v březnu, placený obsah ale zřejmě vytvářela jen posledních několik dní. Neznámý provozovatel tímto způsobem propagoval vyjádření prezidenta Trumpa. Reklamy také naváděly uživatele na podvodnou webovou stránku obsahující formulář pro posílání finančních příspěvků. Trumpův volební štáb ve CNN potvrdil, že iniciativa s ním nemá nic společného a že šlo o „podfuk“.

Systém politické inzerce na Facebooku je předmětem polemik už několik let, v těchto dnech se mu však dostává zvýšené pozornosti hlavně proto, že firma nechce blokovat ani zjevně lživá placená sdělení politiků.

Prezident USA Donald Trump

Foto: Pablo Martinez Monsivais, ČTK/AP

Debatu rozvířilo video Trumpovy kampaně, které obsahovalo nepravdivé tvrzení o možném prezidentském kandidátovi Demokratické strany Joeovi Bidenovi. Spolufavoritka boje o demokratickou nominaci Elizabeth Warrenová na to ve snaze změnit postoj Facebooku reagovala vlastním videem s vymyšlenou zprávou, že šéf Facebooku Mark Zuckerberg podpořil Trumpovo znovuzvolení.

Sociální síť ale svůj přístup dál hájí i po kritice dalších členů kongresu. „Neděláme to kvůli penězům. Je to méně než jedno procento našich příjmů... Ale jak říkal Mark, věříme ve svobodný projev a v politické projevy a reklamy při tom mohou být důležitou součástí,“ řekla v novém videu provozní ředitelka společnosti Sheryl Sandbergová.

Twitter s politickou reklamou skoncuje

Deník The New York Times zároveň zjistil, že stovky zaměstnanců Facebooku nedávno Zuckerbergovi adresovaly dopis, v němž vyjadřují výhrady k současné pozici firmy.

„Svobodný projev a placený projev nejsou jedno a to samé. (...) Silně protestujeme proti tomuto přístupu v jeho aktuální podobě. Nechrání vyjadřování, místo toho umožňuje politikům používat naši platformu jako zbraň a cílit na osoby, které věří, že obsah přidaný politickými osobnostmi je důvěryhodný,“ uvedli zaměstnanci.

K otázce se vyjádřil také šéf Twitteru Jack Dorsey, když ve středu oznamoval, že jeho platforma zakáže od 22. listopadu veškerou politickou reklamu. „Tady nejde o svobodný projev. Jde o placení za publikum. A placení za zvyšování dosahu politických vyjádření má důležité následky, které možná dnešní infrastruktura není připravena zvládnout. Stojí za to udělat krok zpět, abychom to vyhodnotili,“ napsal.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků