Hlavní obsah

Jaké značky jsou na internetu nejzneužívanější

Novinky, Ondřej Husák

Počítačoví piráti se často zastřešují známými značkami, aby zmátli uživatele a donutili jej kliknout na podvodný odkaz. Nejčastěji jsou přitom tímto způsobem zneužívány značky Google a Amazon, dále pak WhatsApp a Facebook. Dokazují to statistiky kyberbezpečnostní společnosti Check Point za druhé čtvrtletí letošního roku, které byly zveřejněny nyní.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto.

Článek

„Kyberzločinci se i nadále snaží zneužívat důvěryhodné značky. Navíc nárůst práce z domova v souvislosti s koronavirovou pandemií hackerům ještě nahrává. A jelikož drtivá většina kyberútoků začíná phishingem, je potřeba velmi dobře zvážit, jakou přílohu e-mailu otevřete a jakou ne,“ prohlásil Pavel Krejčí, bezpečnostní výzkumník Check Pointu.

Pojem phishing je možné přeložit do češtiny jako rybaření. Útočníci tyto phishingové zprávy rozesílají vždy hromadně a doufají, že se někdo nechá nachytat a skutečně pustí škodlivý kód do svého počítače. V podstatě tedy vyčkávají na svou oběť podobně jako rybáři na svůj úlovek.

Hackeři se ve velkém zaměřují na nezaměstnané

Bezpečnost

Zneužívají přitom často známé značky a napodobují jejich webové stránky. Odkaz na podvodný web šíří kyberzločinci e-mailem nebo textovou zprávou, popřípadě na stránky přesměrují z jiných webových stránek či podvodných mobilních aplikací. Podvodný web také často obsahuje formulář určený k odcizení přihlašovacích údajů, platebních dat nebo jiných osobních informací.

„Google a Amazon byly nejnapodobovanější značky při phishingových útocích. Apple naopak klesl ve 2. čtvrtletí z 1. místa až na 7. příčku. Celkový počet phishingových útoků zneužívajících známé značky se ve druhém kvartálu oproti prvnímu nezměnil,“ konstatoval Krejčí. Kompletní přehled deseti nejzneužívanějších značek naleznete na konci článku.

Před Vánocemi rozhodně hrozba phishingu neustane. „Očekáváme, že i ve druhé polovině roku budou kyberzločinci phishing hojně využívat. Dejte si proto pozor na nejrůznější výhodné nabídky a podezřelé domény, které se snaží napodobit vaše oblíbené stránky,“ uzavřel bezpečnostní expert s tím, že nejčastěji se podobné podvodné zprávy šíří prostřednictvím webu – například jako reklama na podvodných stránkách – nebo skrze nevyžádané e-maily.

TOP 10 značek nejčastěji zneužívaných při phishingových útocích
1. Google (13 %)
2. Amazon (13 %)
3. WhatsApp (9 %)
4. Facebook (9 %)
5. Microsoft (7 %)
6. Outlook (3 %)
7. Apple (2 %)
8. Netflix (2 %)
9. Huawei (2 %)
10. PayPal (2 %)

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám