Nově objevený nezvaný návštěvník se jmenuje CopyCat a jde o poměrně sofistikovaný škodlivý kód, který dokáže v napadeném zařízení udělat pěknou neplechu.

Může například rootovat operační systém, což jinými slovy znamená, že do něj počítačoví piráti mohou snadno propašovat libovolný další škodlivý kód nebo nad přístrojem převzít kontrolu na dálku. Útočníci nicméně CopyCat využívali jinak.

Vydělávali na reklamě

Na infikovaných tabletech a chytrých telefonech zobrazovali nevyžádanou reklamu. Z ní pak inkasovali veškeré svoje zisky, které rozhodně nebyly malé. Podle bezpečnostních expertů si touto cestou vydělali přibližně 1,5 miliónu dolarů, tedy v přepočtu více než 34 miliónů korun.

Většina uživatelů totiž reklamu nepovažovala za škodlivou, a jednoduše ji zavřela. Oběti útoku tak nevědomky vydělávaly kyberzločincům velké peníze.

Za napadení mobilu nebo tabletu si nicméně většinou mohli uživatelé sami. CopyCat se totiž šířil výhradně přes neoficiální kanály, nikoliv přes originální obchod s aplikacemi Google Play. To jinými slovy znamená, že do přístrojů si záškodníka stáhli lidé sami, pokud instalovali aplikace z neznámých zdrojů, například nejrůznějších podvodných stránek.

Útok se nevyhnul ani Evropě

Nově objevená hrozba útočila nejčastěji v Asii, například v USA ale bylo napadeno více než 280 tisíc mobilních zařízení. CopyCat se objevil také v Evropě, zda se útočníkům podařilo napadnout zařízení některých tuzemských uživatelů, však v tuto chvíli není jasné.

I tento virus opět ukazuje, že mobilní zařízení mohou být stejně zranitelná jako klasické počítače. Při používání smartphonů a tabletů by tak měli být uživatelé stejně obezřetní. Samozřejmostí by měl být například nainstalovaný antivirový program.