Hlavní obsah

Hacknuta mohou být už i auta. Trojský kůň dokáže vypnout brzdy či motor

Novinky, Jakub Kuneš (Zdroj: PCWorld.com)

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vývojáři ze dvou amerických univerzit se poslední dva roky snažili najít způsoby, jakými lze ovládat auta bez přímého fyzického kontaktu. Výsledky jsou ohromující – hackeři totiž můžou vypnout brzdy, zamknout dveře nebo třeba vypnout motor, a to pomocí pouhého hudebního alba obohaceného o viry.

Článek

Existuje několik cest, jimiž se dá spojit se softwarem auta: je zde Bluetooth, GPS nebo třeba diagnostický program. Nejzajímavějším způsobem dálkového ovládání aut je však hudební přehrávač. Skladby na kompaktním disku stačí obohatit o trojského koně, který má schopnost pozměnit firmware stereo systému a následně i další části elektronického vybavení automobilu. Zjistil to tým vědců z univerzit v San Diegu a Washingtonu. Trojan by se teoreticky mohl i jednoduše šířit – tak, že by jej útočníci přidali do populárních písniček, které by nahráli na P2P sítě.

Každopádně reálné uvedení této techniky do praxe je naštěstí v nedohlednu. Jak popsal server PCWorld.com, zlodějům a útočníkům totiž v cestě stojí těžko průchozí bariéra a složitá architektura kódu, který malware musí bezpodmínečně obsahovat, aby se softwarem auta komunikoval správně. „Hackování aut v blízké době nehrozí,“ optimisticky komentuje Tadayoshi Kohno, pomocný profesor při washingtonské univerzitě. „Přesto si myslím, že bude průměrný zákazník chtít vědět, jestli auto, co si koupí, nebude za pět let jednoduše bez ochrany,“ řekl PCWorldu.

Dalším problémem pro zloděje by mohla být široká paleta verzí softwarů, které se liší jednak podle značky auta a také podle data výroby. „Útočník vynaloží statisíce korun a měsíce práce, aby se dostal do jedné verze softwaru. Není to jako hackování Windows, kde najdete slabinu a držíte se jí,“ popsal Brian Herron, viceprezident firmy Drew Technologies, která software do aut vyvíjí.

Reklama

Výběr článků

Načítám