Na důsledky zmiňovaných skandálů se zaměřila analytická společnost Creative Strategies, která v USA udělala studii mezi jednotlivými uživateli. Z té mimo jiné vyplynulo, že účet na Facebooku zrušil každý 11. uživatel (9 % lidí). Dalších 17 % lidí se alespoň odhodlalo smazat mobilní aplikaci této sociální sítě ze svého smartphonu.

O skandálech týkajících se soukromých dat vědělo 76 % dotázaných. Soukromí je přitom důležité pro nezanedbatelnou část z nich, 36 % respondentů totiž uvedlo, že vlastní údaje jsou pro ně velmi důležité. Dalších 41 % lidí pak konstatovalo, že své soukromí na sociálních sítích berou velmi vážně.

Přestože data pojednávají primárně o americkém trhu, do jisté míry ukazují, jaký trend je mezi uživateli v celosvětovém měřítku.

Zneužity mohly být všechny účty

Celá aféra zasáhla citelně také samotnou sociální síť Facebook. Skandál vypukl poté, co samotní pracovníci Cambridge Analytica přiznali, že vysáli data ze zhruba 50 miliónů uživatelských účtů. Představitelé sociální sítě ale nakonec přiznali, že jich bylo až 87 miliónů. [celá zpráva]

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg při středečním slyšení v americkém Kongresu.

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

FOTO: Reuters

Cambridge Analytica využila data při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta. Společnost měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování.

Facebook následně oznámil, že údaje prakticky všech uživatelů ze stejnojmenné sociální sítě se mohly relativně snadno dostat do nepovolaných rukou. Bylo to dáno tím, že Facebook umožňoval prakticky od svého vzniku hledat osoby podle e-mailu či telefonu, což mohli takzvaní sběrači dat zneužít. Tato funkce byla ve středu zablokována. [celá zpráva]

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg se po vypuknutí celého skandálu přiznal, že jeho sociální síť šmíruje soukromé zprávy prakticky všech uživatelů. A že v tom hodlá pokračovat, neboť to považuje za správné. [celá zpráva]