Hlavní obsah

Facebook a Twitter musejí v ochraně spotřebitelů přidat, prohlásila Jourová

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Brusel

Americké internetové firmy Facebook a Twitter musejí urychlit snahu sladit své uživatelské podmínky s evropskou právní úpravou o ochraně spotřebitelů. Řekla to eurokomisařka pro spravedlnost a spotřebitele Věra Jourová. Firmy podle ní zareagovaly pouze částečně na výhrady EU ohledně jejich zodpovědnosti za správu obsahu a ohledně způsobu, jakým informují uživatele o mazání obsahu či rušení kontraktů.

Foto: Petr Horník, Právo

Eurokomisařka Věra Jourová

Článek

Provozovatelé služeb Facebook, Twitter a Google+ představili změny svých pravidel, které měly odpovědět na požadavek Bruselu v návaznosti na četné stížnosti obětí podvodů na sociálních sítích. Podle Evropské komise (EK) však opatření Facebooku a Twitteru „řeší pouze částečně důležité otázky”. Nedostatky prý neodstranil zejména Twitter, naopak sociální síť Google+ navrhla změny, které se zdají být v souladu s unijními požadavky.

„Předpisy EU pro ochranu spotřebitele by měly být dodržovány, a pokud tak společnosti nečiní, měly by je postihnout sankce,” uvedla v prohlášení Jourová. „Některé společnosti nyní své platformy upravily tak, aby byly pro spotřebitele bezpečnější. Je však nepřijatelné, že tento proces není stále ještě ukončen a že trvá tak dlouho,” dodala.

Tlak na internetové podniky

Používání sociálních médií pro reklamu a obchodní aktivity podle Jourové znamená, že se musejí podřídit stejným pravidlům jako poskytovatelé služeb mimo internetovou sféru.

Evropské instituce podle agentury Reuters stupňují tlak na internetové podniky, přesto Komise také chválila. Konkrétně nová opatření, která umožní spotřebitelům ze zemí EU odstoupit od obchodů uzavřených on-line či podávat stížnosti v Evropě, a nikoli v Kalifornii, kde dotyčné společnosti sídlí. Podniky podle EK mimo jiné souhlasily také se změnou pasáže smluvních podmínek, která je zbavuje povinnosti identifikovat komerční a placená sdělení.

V dubnu má Evropská komise zveřejnit plán modernizace platné právní úpravy v oblasti ochrany spotřebitele a také způsoby jejího vymáhání. Už nyní mají orgány v zemích EU možnost společnosti pokutovat za porušení evropského práva.

Facebooku hrozí pokuty

Facebook uvedl, že s EU spolupracoval na změnách s cílem zajistit větší transparentnost. „Nástroje na informování lidí o mazání obsahu jsme měli už dlouho a tyto nástroje hodláme v dalším průběhu roku rozšířit,” řekla agentuře Reuters mluvčí společnosti.

Kvůli porušování zákonů o ochraně spotřebitelů tento týden Facebooku pohrozila pokutami německá justice. Ta v pondělí rozhodla, že podnik musí upravit výchozí nastavení o využívání osobních údajů německých uživatelů a také musí upravit několik bodů v uživatelských podmínkách, které zajišťují souhlas uživatelů se sdílením citlivých informací.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám