Nejvíce využívají internet v mobilech mladí mezi 16 a 24 lety, kde je 87 procent uživatelů. Mezi 25 a 34 lety mají internet v mobilu čtyři z pěti lidí. Naopak mezi lidmi staršími 65 let je jen šest procent uživatelů.

V porovnání s ostatními zeměmi EU je Česko ve využívání mobilního internetu na čtvrtém místě od konce. Hůře je na tom jen Polsko, Bulharsko a Rumunsko. Naopak na špici jsou Dánsko, Nizozemsko a Velká Británie s podíly přes 80 procent.

„Všichni operátoři by rádi viděli Česko na špičce EU. Polsko nám bylo posledních několik měsíců dáváno za vzor a nyní je v používání internetu na mobilu ještě horší. Pro politiky i regulátora je to jasný signál, že je třeba změnit rétoriku a přestat s negativní kampaní. Skutečné příčiny, které v ČR reálně brzdí investice do telekomunikačního sektoru, jsou zřejmé – přebujelá administrativa v oblasti stavebních řízení a zesilující regulace,” uvedl výkonný šéf asociace mobilních operátorů Jiří Grund.

Internet nevyužívá 17 procent Čechů

Celkově v Česku nevyužívá internet 17 procent lidí, většinou kvůli tomu, že internet nepotřebují nebo vyloženě nechtějí. Přístup k internetu má celkem 77 procent tuzemských domácností.

Internet Češi využívají nejčastěji k posílání e-mailů (73 procent), čtení on-line zpráv (71 procent) a vyhledávání informací o zboží a službách (68 procent). Zhruba 52 procent uživatelů přes internet nakupuje a stejný podíl používá internetové bankovnictví.

Podíl lidí nakupujících na internetu se meziročně zvýšil o osm procentních bodů. Přesto je Česko stále mírně pod evropským průměrem, který v roce 2016 byl 55 procent. Nejvíce nakupují na internetu Britové (83 procent) a Dánové (82 procent).

Ženy nejčastěji nakupují oblečení, obuv, potraviny, drogerii, hračky, stolní hry nebo knihy a časopisy. Muži pak elektroniku a sportovní potřeby. „Stále více lidí využívá e-shopy také ke koupi potravin. Od roku 2010 vzrostl podíl lidí nakupujících jídlo přes internet z bezmála jednoho procenta na 11 procent,” uvedl ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ Martin Mana.

Sociální sítě používá 44 procent jednotlivců, což je o tři procentní body více než před rokem. V roce 2009 to bylo jen pět procent. „Roste počet uživatelů zejména ve starších věkových kategoriích, protože 93 procent mladých do 24 let již na sociálních sítích je,” uvedla Lenka Weichetová z odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ.