Vybudování systému Galileo, díky kterému bude Evropa v otázce navigace nezávislá, trvalo posledních 17 let. Celý projekt stál zhruba deset miliard eur, tedy v přepočtu bezmála 270 miliard korun.

Evropská unie, která měla na zprovoznění Galilea největší podíl, start systému pochválila. „Žádná evropská země by tohoto nemohla dosáhnout sama," uvedla podle ČTK eurokomisařka Elžbieta Bieńkowská, která je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání.

Podle ní je „navigační systém jedním z největších evropských kosmických projektů, který přinese užitek pro každodenní život Evropanů“.

Navigace se přepnou automaticky

Využívat systém GPS budou moci pouze uživatelé, jejichž zařízení jsou na nový standard připravena. Sluší se nicméně podotknout, že čipové sady pro Galileo vyrábí několik posledních let prakticky všichni velcí výrobci. Více než 95 % aktuálně nabízených přístrojů by tak mělo být na nový standard připraveno.

Většina zařízení by tak měla začít pracovat s přesnější navigací automaticky, aniž by se museli uživatelé o něco starat.

Nejzajímavější je na systému Galileo jeho přesnost. Odchylka totiž nebude několik metrů, ale pouze pár desítek centimetrů. Konkrétně platící zákazníci a záchranné složky mohou počítat s přesností na 30 centimetrů, běžní uživatelé pak s odchylkou jeden metr.

To je čtyřikrát lepší výsledek než v případě konkurenčních systémů.

Další satelity přibydou

To však bude platit až ve chvíli, kdy bude oblohu brázdit větší množství satelitů. V současnosti má totiž Galileo k dispozici pouze 18 satelitů, pro pokrytí celé planety tak využívá i konkurenční systémy. Do roku 2020 by se ale měl počet družic zvýšit až na tři desítky.

Další čtyři satelity k současným 18 by se na obloze měly objevit v létě příštího roku. Stejné množství jich pak přibyde zkraje roku 2018.

Pro tuzemské uživatele je systém Galileo zajímavý ještě přinejmenším tím, že jeho velitelství sídlí od roku 2012 v Praze-Holešovicích.