Žebříčky v obou případech vedou USA, kde se nachází 45 procent serverů se škodlivým obsahem a 71 procent útočníků. Následuje Čína se zhruba desetinovým podílem a Německo, respektive Nizozemsko.

Útočníci v současnosti mohou podle ředitele české pobočky McAfee Vladimíra Brože využívat obrovského nárůstu obsahu informací na internetu i růstu interaktivity, který přišel se sociálními sítěmi. Tato situace výrazně usnadňuje použití metod sociálního inženýrství.

"Lidé obávající se o další pracovní kariéru tráví dnes hodně času na webech jako LinkedIn. Marketing se v čase snižujících se rozpočtů snaží používat Facebook. Všechny tyto weby jsou přitom plné odkazů na podvodné servery shromažďující například informace o platebních kartách nebo pokoušející se instalovat do počítačů neopatrných uživatelů škodlivé programy," uvedl Brož.

Osobní údaje mají cenu zlata

Letos v létě se například hackeři snažili vylákat hesla k účtům od uživatelů Facebooku pomocí odkazu na falešné internetové stránky, které vypadaly jako uvítací stránky této služby. Ve chvíli kdy se uživatel snažil ke svému účtu připojit, v podstatě počítačovým hackerům přímo prozradil svoje heslo. [celá zpráva]

Počítačoví piráti potom zkopírovali kontaktní informace o jeho přátelích a podobným způsobem jim rozeslali emaily, kde je žádali, aby se připojili k Facebooku a přečetli si nové zprávy od přátel. Takzvané phishingové útoky přitom měly jen jediný důvod.

Útočníci se snažili získat citlivé osobní údaje, které lidé na svých osobních profilech uchovávají. Ty jsou pro počítačové piráty podle analytika Grega Daye doslova zlatý důl. Mohou s nimi totiž obchodovat, nebo dokonce vytvořit fiktivní identity, s jejichž pomocí budou páchat další trestnou činnost.

Nejlepší prevencí je obezřetnost uživatelů

"Nejlepším doporučením pro uživatele je prostě to, aby neklikali na odkazy v e-mailech, ať už tato pošta přichází z jakékoliv instituce – nebo to její odesilatel předstírá,“ řekl Adam Wosotowsky, ředitel antispamových technologií z McAfee.

Podle něj by zákazníci měli například k on-line bankovnictví přistupovat pouze přímo přes příslušný web. "Lze také doporučit omezení počtu služeb, do nichž se člověk zaregistruje, aby si o nich udržel přehled a dokázal rozlišit, jaké z přicházejících e-mailů jsou oprávněné,“ dodal.

Podle průzkumu McAfee mezi malými a středními podniky zmrazilo nebo snížilo výdaje na počítačovou bezpečnost 75 procent podniků. Celkem 29 procent firem se loni stalo obětí počítačového útoku. Od minulého roku se počet kybernetických útoků proti středním firmám v USA zvýšil o 322 procent.   

Během letošního roku se rovněž zvýšil podíl spamu na celkovém objemu elektronické pošty. Ze 60 procent v loňském posledním čtvrtletí stoupl na současných zhruba 92 procent. Rozesílatelé nevyžádané pošty odešlou každý den v průměru 117 miliard zpráv.

Za každý e-mail se má kvůli spamu platit, navrhují odborníci

Nevyžádaná pošta obtěžuje milióny lidí po celém světě. Zaměstnanci internetového portálu Yahoo ale přišli na způsob, jak by mohlo ubýt velké množství spamu. Chtějí toho docílit pomocí takzvaných elektronických známek, které by byly obdobou tradičních poštovních variant. To by mělo pomoci odlišit opravdové e-maily od spamu.

Podle návrhu by každý člověk zakoupil za jeden americký cent, což je asi 18 haléřů, elektronickou poštovní známku. Tu by jednoduše připojil ke každému odeslanému e-mailu, přičemž každá známka smí být použita pouze jednou. Spamové filtry v poštovních programech by poté automaticky třídily e-maily. Ty, které nemají ověřenou poštovní známku, by byly zařazeny mezi nevyžádanou poštu.

Při zakoupení elektronické známky by lidé peníze posílali na účet CentMail, což je název celého projektu zaměstnanců společnosti Yahoo. Celý výtěžek by byl následně poukázán na dobročinné účely. [celá zpráva]