Hlavní obsah

Hardware 3/2007: Logitech G25 Racing Wheel - chytne a nepustí!

Novinky, Marek Schäferling

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Logitech připravil na sklonku minulého roku pro milovníky simulátorů závodních automobilů opravdovou lahůdku. Rozšířil nabídku o špičkový volant s pedály a řadící pákou za rozumnou cenu, tedy něco, co v obchodech doposud chybělo. A já prozměnu nemohl nevyzkoušet tento zázrak. Je opravdu tak dobrý, jak se říká?

Článek

Krok vpřed

Hned na první pohled každý pozná, že novinka hraje v trochu jiné lize než konkurence. Volant obšitý pravou kůží s věncem a táhly sekvenční převodovky z nerezové oceli, kožená manžeta sympaticky krátké řadící páky se šesti stupni a především bytelné hliníkové pedály. Kde jinde něco takového najdete? Nikde.

Nejlepší je postavit si G25 vedle Momo Racing nebo Thrustmasteru F1. Je to asi jako rozdíl mezi umělohmotným kelímkem a poctivým skleněným půllitrem. Z obou se napijete, ale z plastu to nějak není ono.

Jiná koncepce

Zatímco u dosavadních volantů je řadící páka situována hned vedle volantu, u G25 je pro ni vyhrazen oddělený panel. Na něj se přemístila i většina tlačítek z volantu. "Šaltpáka" je navíc pěkně manuální. Na hlavici je znázorněno všech sedm stupňů - šest dopředu a zpátečka. Ta se pro zařazení musí zamáčknout.

Tento systém také umožňuje umístit řadící páku níž než volant do přirozenějšího postavení. Bohužel většina stolů k tomu není přizpůsobena, takže nezbývá než trochu experimentovat nebo se této výhody vzdát.

Zdánlivě nejdůležitější - volant

Jak jsem již psal, tříramenný volant je u tohoto setu obšitý pravou kůží. Na dotyk je tedy mnohem příjemnější než všechny dosavadní gumové věnce. Ruka se taktéž mnohem méně potí a ani při delším hraní jsem nemusel přehmátnout.

Tloušťka věnce je akorátní, stejně jako průměr volantu, který se oproti předchůdci (MOMO) nepatrně zvětšil. Díky tomu je možné hrát s vyšší silou zpětné vazby a mít lepší kontrolu nad jízdou.

Pouhá dvě programovatelná tlačítka na volantu se zdají být směšně málo. Ale není tomu tak. Při samotné jízdě je v drtivé většině případů ani nevyužijete, a pokud jsou potřeba, je mnohem lepší využít služeb knoflíků u řadící páky.

Co se přesnosti týče, nemám k volantu téměř žádné připomínky. Volant neměl ani ke konci zkoušení vůli, jeho chod byl naprosto plynulý za všech okolností a odezva dostatečně silná. Jen jsem měl občas pocit, že feedback neodpovídá přesně situaci ve hře. To však může být chyba samotného programu.

Bezchybná část - pedály

Možná je to tím, že jsem od nich vlastně nic neočekával, každopádně mě naprosto nadchly. Pedály jsou téměř dokonalé. Mezi plynem a brzdou je větší mezera, aby závodník při rychlém přešlápnutí omylem "nevzal s sebou" i druhý pedál.

Tuhost pedálů je pro každý zvlášť specifická, stejně jako ve skutečném automobilu. Plyn jde zlehka, kdežto brzda klade tuhý odpor, díky čemuž se výborně dávkuje. A protože jsou pedály kovové, nedochází k žádnému ohýbání a kroucení. Prostě sen každého hráče.

Spojka je spíš jen tak pro legraci, protože naprosto neodpovídá reálnému modelu. Žádnou synchronizaci nečekejte, to opravdu není zatím v možnostech výrobců ani programátorů. Spojka má tak jen vlastně polohu aktivní a neaktivní.

Rozporuplná avšak kvalitní řadící páka

Osobně bych od ní čekal větší bytelnost, neboť při rychlém řazení jsem se o její stav občas i trochu bál. Nicméně nikdy k žádnému poničení nedošlo a nejspíš nikdy ani nedojde.

Řadící páka je primárně určena pro manuální řazení. Má sice možnost sekvenční volby převodů, avšak k tomu spíš využijete táhla pod volantem. V režimu manuálu má příjemně krátké dráhy. Dá se říci, že stupně při zařazení na konci dráhy zapadnou, takže máte pocit opravdového přeřazení.

Čast setu s řadící pákou se připevňuje pomocí dvou šroubovacích upínáků. Stejný počet uchycení má i volant. Ale i přes nízký počet úchytných bodů obě části drží na stole jako přibité.

Poznatky z hraní

Přestože jsem měl v ruce již asi pět jiných volantů, nikdy jsem si simulátory neužíval tak, jako právě s G25. Protože celé uskupení nemá vlastně žádnou chybu, můžete se věnovat na 100% řízení.

S volantem jsem se sžil v opravdu rekordním čase. V ovladačích můžete nastavit rozsah otáčení od 200° do 900°, a vybrat si tak ideální poměr odezvy řízení. Force feedback lze nastavit tradičně v procentuální škále, kde se 100% blíží motokáře, takže posuvník většinou skončí někde na 80%.

O ideální tuhosti jsem již psal, ale nezmínil jsem se o uchycení pedálů. Ty mají jako ostatní výrobky Logitech na spodní straně výklopný "hřeben" zabraňující v posuvu. Podmínkou je použití na koberci - na linoleu to příliš nezabírá.

Závěr

S klidným svědomím mohu prohlásit, že Logitech G25 Racing Wheel je v současnosti nejlepší dostupný volant (s pedály a řadící pákou) na českém trhu. Jeho zpracování je naprosto příkladné, což zahrnuje kromě kvalitních materiálů i výborně vyřešenou kabeláž.

Jste li fandy her jako je GTR(2), Richard Burns Rally nebo Live for Speed, měli byste tento volant zařadit na nákupní seznam hned na první místo. Tolik zábavy a realističnosti hravě vyváží cenu 6 400 Kč včetně daně.

Na youTube je ke shlédnutí zajímavé video prezentující Logitech G25.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám