Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Nový trend v nakupování: Potraviny z e-shopu

Úspora času a pohodlí, to jsou hlavní motivátory rostoucího zájmu Čechů o nákup potravin na internetu. A podle názoru odborníků do budoucna poroste, pro letošek odhadují zhruba třetinový nárůst zákazníků pravidelně nakupujících v e-shopech s potravinami.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Nový trend v nakupování: Potraviny z e-shopu

Nakupování potravin na internetu se v Česku těší čím dál větší oblibě. „Odhaduji, že letos bude na internetu pravidelně nakupovat potraviny 10 až 15 procent Čechů, zhruba o třetinu více než loni,“ uvedl David Vurma ze společnosti Acomware.

Podle odhadu Rostislava Brzobohatého ze společnosti Rohlik.cz, přesáhne podíl nákupu potravin na e-shopech v celkových maloobchodních tržbách čtyři procenta. „Pro srovnání - celkový podíl celé tuzemské e-commerce na maloobchodních tržbách byl loni podle statistik Asociace pro  elektronickou komerci (APEK) 10,5 procenta,” dodal.

Hlavně uspořit čas

Proč vlastně lidé nakupují potraviny on-line? Je to pohodlné a hlavně lidé chtějí ušetřit čas, netrávit dlouhé minuty projížděním regálů či stáním ve frontě u pokladny.

„Pro 41 procent Čechů je to hlavní důvod k upřednostnění e-shopu před kamennou prodejnou. U žádného jiného typu zboží, ani například u rozměrného nábytku nebo stavebnin, není tato motivace silnější,“ přiblížil Vurma výsledky průzkumu agentury Ipsos.

Pohodlí související s internetovými nákupem oceňují především ženy a lidé s vyššími příjmy.

Třetinu Čechů dále motivuje doprava zdarma, stejný počet lidí i nižší cena zboží. Každý čtvrtý pak oceňuje, že si může objednat větší objem zboží, které mu dovezou a nemusí se s ním tahat sám.

Do kamenné prodejny, když je blízko

Rostoucí zájem o nákup potravin on-line však podle odborníků neznamená, že by hrozilo omezování kamenných prodejen. „Naopak, zákazníky pro výběr kamenných prodejen čím dál více motivuje jejich blízkost. Klíčová je pro třetinu zákazníků, zejména žen,“ doplnil Vurma.

„Lidé dnes upřednostňují nákup v blízkosti domova bez nutnosti kamkoliv dojíždět,“ potvrdil na únorovém diskusním setkání Eshopista též Petr Toupal z hypermarketu Globus.

Ze statistik společnosti Globus navíc vyplynulo, že se snížil čas, který průměrný zákazník tráví v hypermarketu, na aktuálních asi 44 minut. „Ukazuje to, že končí doba obrovských hypermarketů. Lidé ocení i menší prodejny blízko bydliště nebo práce. A retaileři by měli více zavádět alespoň pick-up pointy, kde si mohou zákazníci vyzvednout nákup bez čekání,“ dodal Vurma.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Související články

Výběr článků