Hlavní obsah

Nová móda v Česku: dvě třetiny lidí chtějí šetřit

Zatímco ještě loni v září se chystalo omezit svoje výdaje 43 procent lidí, podle březnovém průzkumu společnosti Ipsos Tambor tak hodlá učinit již 66 procent dotázaných. Průzkum potvrdil, že prakticky jedinou cestou pro výrobce i prodejce jak prodat, je držet ceny nízko při zemi či zlevňovat. Na 37 procent dotázaných totiž chce nakupovat jen to zboží, jehož cena klesne.

Foto: Profimedia.cz

Článek

A důvod spořivého chování? Lidé na vlastní kůži pociťují, že dopady krize se prohlubují a dotýkají se jejich života.

Praktické důsledky krize na vlastní kůži nějakým způsobem pocítilo už 82 procent dotázaných. Před rokem to bylo jen 36 procent. Na 55 procent dotázaných se bojí ztráty zaměstnání.

Reakce občanů na krizi
Budu snižovat výdaje66 %
Odložím větší výdaje34 %
Budu spořit25 %
Nebudu nijak reagovat12 %
Nakoupím jen zboží, jehož cena klesne37 %
Hledám si nové zaměstnání17 %
Odložím založení rodiny5 %
Zdroj: Ipsos Tambor

Koupi nemovitosti letos předpokládá pouze osm procent dotázaných (87 procent nikoli), o koupi auta uvažuje 13 procent dotázaných, ale 80 procent rozhodně ne.

Projevem racionálního, úsporného chování je i určitý odklon od nákupů značkového, tedy dražšího zboží (47 procent dotázaných jej bude letos kupovat méně často). Zboží ve slevách hodlá nakupovat častěji než doposud 47 procent dotázaných.

Méně oblečení i kosmetiky

Trend k úspornému chování nejvíce podle průzkumu Ipsos Tambor postihne prodej oděvů i kosmetiky. Na 41 procent dotázaných chce šetřit omezením nákupů oblečení, 34 % nákupů kosmetiky. Češi (39 %) hodlají šetřit i za telefonování a využívání internetu či na vybavení domácností (34 %).

Varování pro politiky

Průzkumu by měli vedle výrobců a prodejců věnovat pozornost i politici. Jak průzkum prokázal, většina občanů začíná vnímat zadlužování země jako budoucí ohrožení své životní úrovně. V průzkumu se tak vyjádřilo 80 procent dotázaných.

Pro více než polovinu dotázaných je přístup politických stran při řešení ekonomické krize důležitý při rozhodování, komu dají při volbách svůj hlas.

Anketa

Upřednostňujete při nákupu zboží, které již bylo zlevněno?
Ano, musím šetřit
67,7 %
Ne, kupuji dle kvality, ne ceny
13,2 %
Šetřit nemusím, ale proč kupovat dražší zboží
19,1 %
Celkem hlasovalo 14855 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám