Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Hodnota nemovitostí v čase roste. Pojistky je tak třeba pravidelně aktualizovat

Majitelé nemovitostí si v současnosti mnou ruce, hodnota jejich majetku roste. Ovšem má to i stinnou stránku, právě kvůli zvyšování hodnoty nemusí být nemovitost dostatečně chráněna pro případ nepříznivých událostí. Je tedy třeba se pravidelně o pojištění majetku zajímat a smlouvu aktualizovat.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Hodnota nemovitostí v čase roste. Pojistky je tak třeba pravidelně aktualizovat

Češi mají majetek pojištěný, někteří dokonce víc než vlastní život a zdraví. I tak se ale mohou dostat do situace, kdy jim nenadálá přírodní katastrofa jejich nemovitost natolik poškodí, že peníze z pojistky výši škody rozhodně nepokryjí. Na vině je tzv. podpojištění, tedy stav, kdy je nemovitost pojištěna na nižší částku, než je její skutečná hodnota.

„K podpojištění majetku bohužel stále dochází, mnoho lidí totiž žije v přesvědčení, že jednou uzavřenou majetkovou smlouvu již není třeba měnit. Přitom je pravděpodobné, že v průběhu trvání pojistné smlouvy může dojít ke zvýšení hodnoty majetku nad úroveň, která byla v době jejího uzavření,” uvedla pro Právo mluvčí České podnikatelské pojišťovny (ČPP) Renata Čapková.

V posledních letech ceny nemovitostí neustále rostou, navíc lidé do svých nemovitostí investují, své bydlení upravují a rekonstruují. Tím pochopitelně roste i hodnota jejich majetku.

„Hodnota stavby či domácnosti v čase narůstá. Lidé si postaví k domu garáž nebo bazén, nakoupí nové spotřebiče, moderní elektroniku nebo investují do sbírek mincí, obrazů a tak dále. V souladu s tím by měla růst i pojistná částka, aby v případě pojistné události dostal klient odpovídající plnění,“ doplnil Jan Šepek z ČSOB Pojišťovny.

Podpojištěných nemovitostí rozhodně není většina, podle pojišťoven se jedná řádově o jednotky až nižší desítky procent. „Přibližně každý šestý dům nebo domácnost je podpojištěná. U starších smluv to může být až 30 procent,” doplnil Petr Milata z ČSOB Pojišťovny.

„Podle našich expertů platí pravidlo, že čím je smlouva starší, tím je větší předpoklad podpojištění. Setkáváme se i se smlouvami, které lidé neaktualizovali i déle než 20 let,” uvedl pro Právo Jan Marek z Generali České pojišťovny (GČP).

Aktualizace aspoň po třech letech

Předejít podpojištění je možné pravidelnou aktualizací pojistné smlouvy. Experti z pojišťoven ji doporučují provést zhruba každé dva, tři roky, maximálně však za pět let. Samozřejmostí by pro každého měla být aktualizace smlouvy po rekonstrukci, kdy doje ke zhodnocení majetku.

„Doporučujeme klientům, aby aktualizovali pojištění vždy po větší rekonstrukci, modernizaci, přístavbě. Zde je zapotřebí jejich vlastní aktivita, aby bylo majetkové pojištění stále adekvátní. Stává se nám, že rodina si přistaví na dům celé patro, ale obytná plocha ve smlouvě zůstane původní – nové patro tak není chráněno,” upozornila Eva Svobodová z pojišťovny UNIQA.

Pojišťovny klienty upozorňují

Mnohé pojišťovny se snaží podpojištění majetku předcházet už při uzavírání pojistných smluv, případně klienty na možnost zastarání jejich smlouvy průběžně upozorňují.

„Již při sjednání smlouvy si mohou klienti s pojišťovnou domluvit tzv. valorizaci pojistné částky pro budovu i domácnost. Zároveň na tuto možnost upozorňujeme ve výročním dopise, kde také uvádíme navrhovanou částku,” uvedla pro Právo mluvčí pojišťovny Allianz Marie Petrovová.

„Klientům průběžně nabízíme indexaci pojistné smlouvy (valorizaci pojistných částek a pojistného v závislosti na reálné inflaci). Nebezpečí podpojištění je tím sníženo,” doplnil Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

„V rámci poskytovaných služeb aktivně oslovujeme naše klienty, kteří mají u nás smlouvu starší 5 let, a nabízíme jim úpravu pojistné smlouvy. Současně s tímto mají klienti v rámci produktu DOMEX+ již při sjednání své smlouvy možnost sjednání automatické valorizace pojistné částky, kdy při správně stanovené vstupní pojistné částce by tato služba měla eliminovat vznik podpojištění,” doplnila Čapková z ČPP.

Podobný přístup ke klientům uplatňují i další pojišťovny. „Klienty aktivně oslovujeme v případech, kdy máme jasné indicie, že smlouva nebyla dlouho aktualizována,” uvedl například Marek z GČP.

Anketa
Aktualizujete pravidelně své pojistné smlouvy?
Ano
35.7 %
Ne
57.1 %
Žádné pojištění sjednané nemám
7.2 %
Celkem hlasovalo 401 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků