Hlavní obsah
Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz

Češi se učí nakupovat přes mobil, m-nakupování preferují hlavně mladí

Pro většinu lidí se stalo běžnou praxí nakupování v e-shopech. Dlouhou dobu byl nákup na internetu spojován s objednávkou přes klasický počítač či notebook. V posledních letech však stále více stoupá počet objednávek z chytrých telefonů či tabletů. Nejvíce populární je hlavně u mladé generace.

Ilustrační snímek Foto: Profimedia.cz
Češi se učí nakupovat přes mobil, m-nakupování preferují hlavně mladí

Na zkušenosti s nakupováním prostřednictvím mobilních zařízení se zaměřil aktuální výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). „Alespoň jeden nákup pomocí smartphonu či tabletu provedlo 50 procent respondentů. To je o osm procent víc než v roce 2017,“ zhodnotil vývoj Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Tzv. m-nakupování si podle průzkumu oblíbili především nejmladší zákazníci. Ve věkové kategorii 15 až 24 let využily chytrý telefon či tablet k objednávce zboží tři čtvrtiny z nich.

Naopak mezi lidmi staršími 55 let má zkušenost s tímto způsobem nákupu pouze pětina zákazníků e-shopů.

Za Asií však pokulháváme

I přesto, že nakupování prostřednictvím mobilních zařízení plynule roste, zdaleka u nás není tak populární jako například v asijských zemích.

„Popularita m-nakupování v České republice a Evropě vůbec je ve srovnání s Asií stále velmi malá. Díky historickému vývoji, kdy obyvatelé asijských zemí často přeskočili vlastnictví počítače rovnou ke smartphonu, je naprostá většina objednávek v tomto významném regionu provedena pomocí mobilního zařízení,“ doplnil Vetyška.

Na mobil i v kamenné prodejně

Jak Vetyška dále dodal, jsou u nás mobily často používány spíše ke sběru či srovnání informací. Samotné nákupy v e-shopech pak Češi stále provádí především prostřednictvím počítače či notebooku.

Zhruba dvě třetiny zákazníků v průzkumu uvedly, že se někdy na chytrý telefon spoléhají ve chvíli, kdy je nějaké zboží zaujme v kamenné prodejně. Porovnávají totiž internetové ceny s cenami v obchodu, kde si zboží právě prohlíží.

„Zákazníci se ale podobně chovají i ve vztahu k e-shopům. Více než pětina dotázaných na to, jak mobilní zařízení změnilo jejich nákupní chování, odpověděla, že zboží v internetových obchodech si vyhledávají a porovnávají v mobilu, ale pro vyřízení objednávky volí počítač,“ doplnil Vetyška.

Tři z deseti lidí také na stejný dotaz uvedli, že díky chytrým mobilům častěji vyhledávají informace o zboží či službách, čtvrtina se pak více než v minulosti zajímá o hodnocení a recenze jiných uživatelů.

Letos 140 miliard, do tří let čtvrt biliónu

Podíl on-line nakupování na celkovém obratu maloobchodu činí v České republice zhruba 10 procent. Český trh e-commerce zároveň už několik let po sobě vykazuje velmi slušné tempo růstu - meziročně o 15 až 20 procent.

Podle Václava Lišky, partnera fondu Leverage Technology, proto není důvod letos neočekávat atakování hranice 140 miliard korun. „Pokud trh poroste tímto tempem i nadále, je reálné dosažení 250 miliard korun do tří, maximálně čtyř let,“ dodal.

Anketa
Nakupujete na internetu přes chytrý telefon či tablet?
Docela často
40.7 %
Občas
10.2 %
Výjimečně
6.6 %
Nikdy
42.5 %
Celkem hlasovalo 167 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků