„Počet nakupujících na zahraničních e-shopech se rok od roku zvyšuje. V předvánočním období do ciziny míří navíc celkem čtvrtina útrat, které našim partnerským e-shopům přivádíme. Nejpopulárnější mezi zákazníky je čínský AliExpress. Odhadujeme, že na něm letos před Vánoci naši uživatelé utratí celkem 38 milionů korun, což je více než trojnásobek oproti roku 2015,” uvedl Josef Drobílek z Plné Peněženky.

Vzhledem k tomu, že přes portál nakupující letos podle dostupných dat provedou zhruba deset procent všech českých nákupů z Číny, je tak možné usuzovat na celkovou předvánoční útratu v hodnotě kolem 380 milionů korun.

Listopad je špičkou sezony

Zkušenosti nakupujících v čínských e-shopech ukazují, že s nakupováním vánočních dárků z čínských e-shopů je třeba začít už několik měsíců před Štědrým dnem. Více než čtvrtina lidí se tak na nákupy vrhá už během letních měsíců, třetina pak v září.

Podle průzkumu mezi zákazníky čínských e-shopů pak na zásilky z AliExpressu lidé čekají i šest a více týdnů, nejčastěji jim zakoupené zboží dorazí do měsíce od objednání.

Jak dlouho zákazníci obvykle čekají na zásilky z AliExpressu

Jak dlouho zákazníci obvykle čekají na zásilky z AliExpressu

FOTO: Martin Havelka, Novinky

Nejvíce peněz se však utratí v listopadu. Ten je vrcholem sezony kvůli Global Shopping Festivalu, který se každoročně koná 11. listopadu. „V tento den se na tržišti utratí miliardy dolarů. Loni se jen během prvních dvou minut utratila miliarda amerických dolarů,” uvedl Drobílek.

Pozadu nejsou ani čeští zákazníci, kteří během tohoto jediného dne podle Drobílka vydají až osmadvacetkrát více peněz než obvykle při svých nákupech na zahraničních portálech.

„Vzhledem k tomu, že více než polovina z těch, co obvykle v Číně nakupuje, má zkušenost se zhruba tří až čtyřtýdenní dodací lhůtou, vnímají Global Shopping Festival jako poslední příležitost pořídit levné vánoční dárky z Číny,” dodal.

Čína láká cenou i dopravou zdarma

Podle průzkumu láká české zákazníky na nakupování v čínských e-shopech především cena, tento důvod zmínily čtyři pětiny oslovených. Zatímco na českých e-shopech uživatelé Plné Peněženky nakoupí obvykle za 850 korun, nejčastější objednávka na AliExpressu činí 50 korun.

Čínský gigant je tak mezi nakupujícími oblíbený pro malé, ale časté nákupy drobností. Dvě třetiny lidí dále oceňují široký výběr různých druhů zboží. Každý druhý pozitivně hodnotí i to, že mu zásilka přijde bez poplatku za dopravu.

Závisláci nakupují i 40x do měsíce

Každý pátý člověk připustil, že na nakupování v čínských e-shopech získal závislost. „Jedna zákaznice například přiznala, že její závislost na nákupech z AliExpressu dosáhla až takové úrovně, že v kamenných obchodech přepočítává koruny na dolary, aby věděla, jestli zboží není moc drahé,” uvedl Drobílek.

Další zákaznice se svěřila, že si objednává až 40 balíčků měsíčně, aby se prý mohla každý den z práce těšit domů, až otevře schránku a najde v ní překvapení z Číny.

Většina lidí se podle průzkumu o AliExpressu dozvěděla od známých. Mnozí se na sociálních sítích i rádi chlubí, jaké nejbizarnější kousky si z Číny pořídili. Za poslední měsíce se tak lidé na Facebooku bavili například pantoflemi ve tvaru kapra, které může dle počtu objednávek očekávat pod stromečkem nemálo domácností.

Nejčastěji však Češi nakupují v kategoriích dům a zahrada (19 procent objednávek), mobilní telefony a příslušenství (13 procent), šperky (11 procent), krása (devět procent) a módní doplňky (sedm procent).