Jak dále vyplývá z aktuální studie GfK, počet uživatelů mobilního bankovnictví se v posledních šesti letech zvýšil ze dvou na 16 procent.

Autoři průzkumu poukázali na to, že Česko patří ve využívání elektronických forem bankovnictví k evropskému nadprůměru. Důvodem je vysoké pokrytí pevným i mobilním internetem i velké rozšíření chytrých mobilů. Podle údajů Eurostatu rostl v ČR podíl uživatelů internetového bankovnictví na populaci za posledních deset let vůbec nejrychleji v EU.

Celkově ČR patří ve využívání internetového bankovnictví v Unii 12. příčka, až za ní jsou země jako Německo, Slovensko, Polsko nebo Itálie.

V Česku je přes osm miliónů klientů bank. Banky do bankovních aplikací na internetu nebo do mobilů investují dohromady řádově miliardy korun.

Mladým to přijde již zcela normální

Zatímco internetové bankovnictví v posledních dvou letech spíše stagnuje, mobilní zažívá strmý růst. Stále oblíbenější je především mezi mladšími lidmi a ve skupinách obyvatel s vyšším vzděláním a příjmem.

Do internetového bankovnictví se lidé hlásí osmkrát měsíčně, do mobilního bankovnictví 23krátmluvčí Raiffeissenbank

„Vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů smartphonů a také díky tomu, že již dospěla či dospívá generace narozená do,digitální reality‘, je tento vývoj pochopitelný. Původní strach z využívání mobilních telefonů pro správu financí byl odsunut do pozadí uživatelskou přívětivostí této možnosti, která je důležitá zejména pro nejmladší generaci,“ uvedla Kristina Hanušová z GfK.

Například Raiffeisenbank zaznamenala k letošnímu červnu meziroční nárůst počtu uživatelů mobilního bankovnictví o 35 procent na více než 152 tisíc. Podobně se zvýšil i počet transakcí.

„Podle našich statistik se aktivní klient přihlásí do internetového bankovnictví osmkrát měsíčně a do mobilního bankovnictví 23krát, tedy třikrát častěji,“ upozornila mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.

Z dalších bank třeba České spořitelně meziročně počet klientů využívajících internetové bankovnictví stoupl ke konci letošního pololetí meziročně o osm procent na téměř 1,9 miliónu klientů. Banka přitom očekává, že toto číslo nadále poroste.

Placení z mobilu i bezkontaktně

„V posledních pěti letech se počet uživatelů aplikace Smartbanking meziročně zvyšuje o zhruba 30 procent,“ řekl Právu mluvčí ČSOB Patrik Madle. Výrazné nárůsty počtu uživatelů internetbankingu hlásí i Komerční banka a další bankovní domy.

Mobilní bankovnictví je na trhu relativně krátce. První aplikace se objevila až v roce 2011. Banky si ale celkem rychle uvědomily jeho výhody. Mezi ty hlavní patří, že je klient stále v dosahu svého účtu, což jej motivuje k jeho většímu využívání. Odpovídají tomu moderní aplikace nabízející stále více i nadstandardní služby.

Současně se stále více při placení využívají bezkontaktní technologie.

Zatímco v roce 2014 mělo bezkontaktní kartu 39 procent Čechů, na počátku letošního roku to bylo už 69 procent.

„Je zjevné, že důvěra zákazníků v bezkontaktní technologie je vyšší než dříve, takže lze předpokládat, že jsou do budoucna připraveni posunout se ještě o krok dál a začít pro bezkontaktní platby více využívat i další typy nositelných zařízení, například mobilní telefony,“ je přesvědčena Hanušová.