„Češi spoří pravidelně. Průměrně si odkládají 3600 korun měsíčně a za rok tak zvládnou našetřit 43 200 korun. V případě spoření platí, že čím vyšší vzdělání a příjem lidé mají, tím větší cítí potřebu spořit,” uvedl Roman Přeučil z Raiffeisenbank.

Podle průzkumu agentury Ipsos pro Raiffeisenbank spoří až 86 procent Čechů ve věku 25 až 55 let. Nejoblíbenějšími produkty jsou shodně pro tři pětiny lidí spořicí účty a penzijní připojištění, resp. doplňkové penzijní spoření.

Jaké produkty Češi využívají ke spoření

FOTO: Martin Havelka, Novinky

Na účty stavebního spoření ukládají dva z pěti střadatelů. Spořiví Češi se snaží své volné peníze zhodnotit i investováním a to jak prostřednictvím investic v bance (17 procent), tak mimo ni (13 procent).

Výsledky průzkumu však ukázaly i na celkem dost velký počet lidí, kteří si sice peníze ukládají stranou, ale jejich úspory se jim postupem času znehodnocují. Téměř dva z pěti lidí si totiž nechávají naspořené peníze ležet ladem na bezúročném běžném účtu a jeden z pěti je dokonce hází doma do šuplíku.

Finanční rezerva, důchod i dovolená

Češi spoří především proto, aby si vytvořili nějakou finanční rezervu, v průzkumu to potvrdili tři ze čtyř oslovených. Dalším častěji zmiňovaným důvodem bylo ukládání peněz na důchod, uvedly ho více než dvě pětiny lidí, přičemž ho ve větší míře zmiňovali respondenti starší 45 let.

„Naspořit si nedotknutelnou rezervu ve výši alespoň tří platů mimo běžný účet, aby nás nelákalo je využívat na věci, ke kterým nejsou určené a použít je opravdu jen v případě nenadálé situace, by mělo být jedním z prvních úkolů každého, kdo začne pravidelně vydělávat,“ uvedl finanční poradce Pavel Turek ze společnosti OVB Allfinanz.

Třetina lidí si šetří na dovolenou či cestování. Tři z deseti oslovených spoří na bydlení, což se týká především mladších respondentů ve věku od 25 do 34 let.

Pětina lidí spoří pro děti, zhruba stejný počet si peníze ukládá „jen tak” bez jasně daného důvodu. Každý zhruba šestý až sedmý respondent zmínil shodně spoření na auto, koníčky či zdraví.