Podle průzkumu agentury STEM/MARK pro Air Bank 96 procent Čechů nakupuje ve slevě. Nejen že využívají výhodných akčních nabídek různých obchodních řetězců, zároveň si mnohdy nákupy zlevňují používáním různých věrnostních karet, které obchodníci nabízejí.

Podle průzkumu je vlastní 80 procent Čechů, 60 procent pak využívá i slevové kupóny.

Deset a více karet? Nic výjimečného

A nemají v peněžence jen jednu. Mnozí, jak ukázal jarní průzkum agentury Public Data Research, vlastní alespoň tři věrnostní karty. Zhruba každý šestý oslovený dokonce uvedl, že jich má více než deset a každý devátý už o jejich počtu dokonce ztratil přehled.

„Věrnostních karet různých obchodů a lékáren mám dvanáct, a když už jsem nemohla zapnout peněženku, musela jsem si pořídit speciální pouzdro na karty,“ uvedla čtyřicetiletá Jana z Prahy.

Majitelkami karet jsou hlavně ženy, které jich oproti mužům vlastní podstatně více, jak Právu potvrdila paní Anna: „Mám alespoň deset věrnostních karet a můj muž ani jednu. Ale když chce jít do lékárny, bere si jejich kartu ode mě, vlastní si totiž udělat nechce.”

Přesto, že se mnozí Češi stali téměř sběrateli slevových karet, často jejich výhody ani nevyužijí. Například tři čtvrtiny je zapomněly doma či sedm lidí z deseti si ani neuvědomilo, že kartu vlastní a o slevu, na kterou měli nárok, si zapomněli říct.

„Mám určitě víc než deset věrnostních karet různých supermarketů či obchodů s módou, nosím je s sebou, ale když u pokladny platím, kolikrát si ani neuvědomím, že bych je mohla použít,“ svěřila se Právu padesátiletá Radka z Liberce.

Třetina lidí pak v průzkumu dokonce uvedla, že zažili situaci, kdy obsluha prodejny neuměla slevu vůbec uplatnit.

Zákazníci: Chceme slevu, ne body

Ovšem ne všechno se zákazníkům na věrnostních kartičkách líbí. Třem lidem z pěti vadí, že některé slevové věrnostní karty jsou zpoplatněné. Aby měli nárok na slevu, musí si za ni zaplatit.

„Několikrát do roka nakupuji v jednom obchodě s módou a když mi nabídli jejich věrnostní slevovou kartu, nebyla jsem proti. Ovšem chtěli po mně 150 korun, tak jsem ji s díky odmítla. Podobných kartiček mám několik a za žádnou jsem platit nemusela,“ popsala Právu svou zkušenost čtyřicetiletá Irena.

Nějakou formu slevového programu vázaného na bankovní platební kartu využívá podle průzkumu už každý pátý Čech

Více než dvěma pětinám lidí pak nevyhovuje systém některých poskytovatelů karet, kdy místo slevy dostanou jen body. „Vlastním kartu jednoho obchodního řetězce a z každého nákupu se mi načítají body, po dosažení potřebného počtu bodů mi pak zašlou slevový kupón na určité zboží. Ovšem málokdy ho využiju, nepřijde mi to až tak výhodné,“ svěřila se s další zkušeností Irena.

Najdou se i tací - konkrétně 38 procent lidí -, kteří se za používání slevových karet stydí, vadí jim, že si o slevu musí říct nahlas ve frontě dalších čekajících zákazníků.

Mezi mínusy plastových věrnostních karet řadí někteří jejich vlastníci i to, že musí myslet na to, aby si o slevu nezapomněli říct (45 procent) či aby kartu vůbec měli s sebou (38 procent). Třetina lidí je pak otrávená tím, že musí v peněžence či kabelce kartičku hledat.

Slevy z karet do mobilu

Některé banky již zareagovaly na nepohodlnou manipulaci s plastovými věrnostními kartičkami a svým klientům umožňují zlevnění nákupů prostřednictvím mobilní aplikace. Sleva má pak většinou formu cash backu, tedy navrácení určitého procenta z nákupu zpět na klientův bankovní účet.

Nějakou formu slevového programu vázaného na bankovní platební kartu využívá podle průzkumu už každý pátý Čech.