„Češi mají věrnostní karty dlouhodobě rádi. Většina jich vlastní několik, má o nich dobrý přehled a mezi nejoblíbenější patří sbírání výhod v supermarketech,“ uvedl Jan Hřebabecký ze společnosti Rondo.

Poukázal tak na výsledky průzkumu agentury Public Data Research mezi pěti tisíci Čechy, podle něhož mají v peněžence alespoň jednu věrnostní kartu tři čtvrtiny lidí. Nejčastěji pak mají Češi jednu až tři věrnostní karty, v průzkumu to zmínila třetina oslovených.

Sběratelkami jsou spíše ženy

Mezi Čechy lze však najít i nemalý počet sběratelů věrnostních karet, zhruba každý šestý oslovený uvedl, že jich vlastní více než deset a každý devátý už o jejich počtu dokonce ztratil přehled.

Častěji jsou majitelkami slevových karet obchodníků ženy, v průzkumu se k nim přiznalo 80 procent z nich, oproti 66 procentům mužů. „Mám v peněžence alespoň deset věrnostních karet a můj muž ani jednu. Ale když chce jít do lékárny, půjčuje si jejich kartu ode mě, vlastní si totiž udělat odmítá,” potvrdila Právu výsledky průzkumu paní Anna z Prahy.

Věrnostní karty neleží ladem, Češi je opravdu používají a jejich výhody čerpají. Každý druhý alespoň jednou za měsíc jednu či dvě ze svých karet využije. Více než čtvrtina lidí pak měsíčně používá tři až čtyři věrnostní karty. Pouze čtyři ze sta majitelů věrnostních karet nevyužívají žádnou z nich.

Nejvíc přitahují odměny supermarketů

Sedm z deseti Čechů má dobrý přehled o odměnách a slevách, které za sbírání bodů díky používání kartiček může získat. Pro více než polovinu majitelů věrnostních karet jsou přitom nejzajímavější odměny za nákupy v supermarketech.

„Vlastním věrnostní karty dvou supermarketů, a i když jsou o něco dražší než ty, které karty nedávají, jinam už nakupovat nechodím. U jednoho z nich jsem za nasbírané body pořídila s velkou slevou sadu nádobí a od druhého mi právě přišla poukázka na 80 korun a další zajímavé slevové kupóny,” svěřila se Právu šestadvacetiletá Vanda, matka na mateřské dovolené.

Češi jsou spokojeni i s věrnostními kartami lékáren (14 procent oslovených) či různých obchodníků s módou (11 procent).

Na druhou stranu průzkum ukázal, že Češi jsou náročnými zákazníky, téměř každý druhý totiž považuje odměny za nákupy za nedostatečné.

Možnosti mít věrnostní karty v mobilní aplikaci je nakloněna většina oslovených, téměř tři čtvrtiny lidí  by je dokonce i častěji využívaly.

Vedle věrnostních i platební karty

V peněženkách však nezabírají místo jen věrnostní karty obchodníků, mnozí lidé v nich mají i platební karty od různých bank, a to jak debetní, tak kreditní.

Češi totiž nejsou žádní troškaři, peníze alespoň ve dvou bankách, jak ukázal loňský průzkum STEM/MARK pro Air Bank, mají tři pětiny z nich. Klientem tří a více bank je více než čtvrtina lidí.

Výsledky průzkumu potvrdila i anketa serveru Novinky.cz, podle níž je klientem alespoň dvou bank 29 procent čtenářů a prakticky shodný počet pak využívá služeb tří a více bank.

V současné době naprostá většina bank nabízí účty zdarma, klientům tak neudělají díru v rozpočtu poplatky ze vedení několika účtů a mohou si tak u jednotlivých bank vybrat vždy tu výhodnější službu. Což ostatně i lidé nejčastěji zmiňovali jako důvod, proč využívají více bank.