České domácnosti jsou loajálními zákazníky dodavatelů energií, vyplynulo z únorového průzkumu spotřebitelské organizace dTest. Nejčastěji jejich služeb využívají více než 15 let - každá druhá u elektřiny či dvě z pěti u plynu. Další zhruba pětina u obou komodit je odběratelem pět až sedm let.

Trh s energiemi ovládají velcí hráči, například v případě elektřiny jsou podle průzkumu klienty společností ČEZ Prodej, E.ON Energie a Pražská energetika téměř dvě třetiny českých domácností.

Kolik let jsou domácnosti u svého dodavatele energií

Kolik let jsou domácnosti u svého dodavatele energií (včetně zcela nových smluv)

FOTO: David Ryneš, Novinky

Podomní prodejci jsou úspěšní u starší generace

Ke změně dodavatele, ať už elektřiny či plynu, v posledních třech letech přistoupila každá třetí česká domácnost. Většinou si lidé sami vyhledali vhodnou společnost, ke které by přešli, či využili aukce na její změnu.

Zhruba každý osmý si nového dodavatele vybral pomocí internetového srovnávače. Tuto možnost využívají především mladší lidé a lidé v produktivním věku. Naopak na starší populaci stále cílí podomní prodejci, což potvrdil i průzkum, podle něhož bylo 94 procent lidí, kteří s nimi uzavřeli novou smlouvu, je starší 55 let.

A právě v oblasti podomního prodeje energií se více než třetina dotázaných setkala s agresivními obchodními praktikami. „Mému 83letému sousedovi byla podstrčena smlouva na jiného dodavatele na dobu určitou – dva roky, s tím, že podepisuje doklad, že nic nechce měnit. Jiný dodavatel byl samozřejmě dražší než ten stávající,“ popsal svou zkušenost jeden z respondentů průzkumu.

Pětina uvažuje o změně

Každá pátá domácnost podle průzkumu uvažuje v současné době o změně stávajícího dodavatele energií, přičemž jsou jí více nakloněni lidé, kteří již v posledních letech dodavatele jednou měnili.

Naopak ti, kdo jsou zákazníky stejného dodavatele více než 15 let, se ke změně obvykle nechystají.

Motivací ke změně je v naprosté většině případů nespokojenost s cenou energií

„Největší ochotu změnit dodavatele vyjadřují ti spotřebitelé, kteří při předchozí změně využili služeb internetových srovnávačů. Většinou jsou to lidé v produktivním věku, kteří jsou schopní si sami aktivně vyhledat výhodnější nabídku – využívají internetové srovnávače nebo se zapojí do aukce dodavatelů energií,“ upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Nejmenší ochotu změnit dodavatele je pak podle Zeleného možné sledovat u skupin domácností, které jsou u stávajícího dva až tři roky, nebo více než 15 let. „Zajímavé je, že dodavatele nechtějí měnit ani ti, kdo dříve provedli změnu prostřednictvím podomního prodeje. Domníváme se, že důvodem jsou negativní zkušenosti těchto lidí a obava, že se znovu spálí,“ dodal Zelený.

Motivací ke změně je v naprosté většině případů nespokojenost s cenou energií. Na druhou stranu nejčastějším důvodem odrazujícím od změny dodavatele energií je fakt, že lidé nevědí, jak si z nepřehledné nabídky vybrat nejvýhodnější tarif. Na nejvyšších příčkách se rovněž drží neochota se vůbec změnou dodavatele zabývat a také obavy z administrativní náročnosti změny a možného oklamání novým dodavatelem.

Hromadná změna dodavatelů energií

Spotřebitelská organizace dTest má také zkušenosti s pořádáním hromadných změn dodavatelů energií. V letech 2016 a 2017 prostřednictvím jí pořádaných aukcí změnilo dodavatele 26 tisíc domácností, přičemž celková úspora dosáhla přes 150 miliónů korun.

ČTĚTE TAKÉ
Domácnosti opět mohou změnit dodavatele energií v aukci

I letos se rozhodla na úspěšné aukce navázat a v polovině ledna tak odstartovala kampaň „Chci výhodnější energie”, přičemž samotná aukce proběhne 8. března 2018. V současné době registruje více než 25 tisíc domácností.