Z průzkumu společnosti Seznam.cz vyplynulo, že lidé dárky nakupují s cílem udělat svým blízkým radost. Zároveň si ale čtyři pětiny lidí myslí, že dárky mají být praktické, případně výjimečné, tedy takové, jaké by si obdarovaní sami nekoupili.

Možnou úsporou i při nákupu dražších dárků může být jejich včasné pořízení pomocí cenového srovnávače Milan Šmíd, Zboží.cz

A právě zde je podle Milana Šmída ze Zboží.cz možné hledat důvody, proč lidé opakovaně překračují plánovaný rozpočet. Nejen že chtějí dárkem potěšit a nehledí tak na cenu, ale mnozí i nákup nechají na poslední chvíli a pak musí vzít zavděk dražším výrobkem, aby splnili přání obdarovaného.

„Možnou úsporou i při nákupu dražších dárků, může být jejich včasné pořízení pomocí cenového srovnávače, díky kterému je možné ušetřit téměř čtvrtinu nákladů,“ doplnil Šmíd.

Plán vs. realita

Podle průzkumu chtějí letos Češi v průměru pořídit šest dárků. Muži nakupují na Vánoce méně než ženy a také se obchodům, včetně e-shopů, častěji úplně vyhýbají.

„Podle našeho průzkumu 10 procent mužů nemá vánoční nákupy vůbec v plánu, což je v ostrém kontrastu se tříprocentním podílem u žen. Podobný přístup vidíme i u respondentů, kteří se chystají koupit jen jeden dárek,“ uvedl Šmíd.

Tři z deseti Čechů za vánoční nadílku plánují utratit částku mezi třemi až pěti tisíci korunami, další více než čtvrtina respondentů dokonce předpokládá, že se vejde do tří tisíc korun.

Plánovaná útrata za všechny dárky

FOTO: David Ryneš, Novinky

Více než čtvrtina předpokládá útratu za dárky mezi pěti až deseti tisíci korunami.

Za jeden dárek Češi nejčastěji utratí 500 až 999 korun (40 procent) či 1000 až 1999 korun (23 procent).

Částku mezi 500 až 1000 korunami na jeden dárek chtějí obecně dodržet spíše ženy (40 procent), muži jsou ochotnější k jednou tak vysokým útratám, tedy 1000 až 2000 korun (30 procent).

Mladí mezi 15 a 24 lety kupují levnější věci, polovina jich počítá s pětistovkou na jednu. Největší částku, více než dva tisíce korun za jeden dárek, plánují utratit častěji lidé od 45 let a starší.

Plánovaná útrata v průměru za jeden dárek

FOTO: David Ryneš, Novinky

Z dat Zboží.cz ale vyplývá, že náklady na dárky mohou být snadno i dvojnásobné. „Z produktů, o které je u nás v rámci kategorií největší zájem, jsme sestavili modelové situace vánočních nákupů čtyřčlenné rodiny. I v případě, že lidé nebudou nijak zvlášť rozhazovat, pohybujeme se mezi 7400 až 13 tisíci korunami, přičemž v průměru vyjde jeden dárek na 1300 korun,“ uvedl Šmíd.

Dodal, že Češi začínají vybírat dárky už od října. Sledují a vyhodnocují nabídky až do okamžiku, kdy je to pro ně výhodné, a právě tehdy nakoupí. Jen ze samotného porovnání cen pak vychází, že díky srovnávačům je možné ušetřit až čtvrtinu z celkové utracené částky.

Devět z deseti nakupuje na internetu

Naprostá většina lidí (88 procent) pořizuje vánoční dárky v e-shopech. Zhruba pětina lidí se opakovaně vrací do oblíbených internetových obchodů, ostatní pak vybírají a hledají ve více zdrojích.

Pochopitelně při rozhodování, kde dané zboží koupit, hraje hlavní roli cena, v průzkumu je velmi důležitá pro 71 procent oslovených. Lidé ale sledují i další faktory - například způsob doručení zboží (velmi důležitý pro 57 procent lidí) či způsob platby za zboží (velmi důležitý pro 54 procent).

Klíčovou roli při rozhodování hraje i dostupnost zboží skladem (velmi důležitá je pro 53 procent lidí). „V situaci, kdy si člověk vybírá mezi levnější nabídkou, na kterou bude muset několik dní čekat, a mezi dražší variantou, avšak okamžitě dostupnou, bude v drtivém počtu případů ochoten připlatit,“ dodal Šmíd.

Roste i počet, převážně mladých lidí, kteří nakupují dárky v zahraničních e-shopech. Podle Šmída se jedná o zhruba osmnáctiprocentní nárůst.