Se svou zkušeností se svěřil pan Michal ze serveru skrblik.cz: „Platil jsem na poště v Makarské známky za 97 korun, přičemž na výpisu z účtu se objevil transakční poplatek 200 korun za použití karty. Obratem jsem ho reklamoval u své banky. Bylo mi řečeno, že záleží na nastavení platebního terminálu obchodníkem a že mi poplatek vrátit nemohou."

Transakce byla podle banky zaúčtována jako tzv. cash advance. Jedná se o službu, která držiteli platební karty umožňuje vybrat si na přepážce banky či třeba směnárny hotovost právě oproti předložení platební karty. A pokud k takové transakci dojde, počítejte s tím, že si ji banka nechá zaplatit. Poplatky se pohybují v řádech desítek až stovek korun.

Podezřelé platby kartou v Chorvatsku i Maďarsku

Podle dostupných informací můžete na podobný problém, který potkal pana Michala, narazit při bezhotovostních platbách právě v Chorvatsku, ale i Maďarsku.

„V Chorvatsku jde pravděpodobně o sezónní novinku a někteří chorvatští obchodníci, označení informační samolepkou, mají skutečně možnost poskytovat službu cash advance. V takovém případě obchodník volí typ transakce, tj. může ji zadat jako cash advance, nikoliv jako bezhotovostní,” uvedla pro Právo Petra Kopecká z Raiffeisenbank.

Poplatek za využití cash advance v zahraničí (v Kč)
Banka
Výše poplatku
Air Bank
25
Česká spořitelna
125
ČSOB
200
Equa bank
99
Exopobank
2,5 % z částky, min. 80
Komerční banka
148
mBank
29
Moneta Money Bank
1 % z částky, min. 200
Raiffeisenbank
150 + 0,5 % z částky
Sberbank
180 + 1 % z částky
UniCredit Bank
100 + 0,5 % z částky
Zdroj: sazebníky bank
 

Mnohdy se ale jedná i o „akci” banky obchodníka, jak upozornil Právo Michal Teubner z Komerční banky: „Dle našich informací se jedná o chybné nastavení terminálu ze strany banky, jež pro obchodníka zajišťuje možnost přijímat platby kartou. Transakce jsou pak účtovány jako služba cash advance, která je běžně poskytována na přepážkách bank a je zpoplatněna. Klient provádí platbu kartou standardním způsobem bez možnosti zjistit, že transakce bude účtována s poplatkem,” upozornil Michal Teubner z Komerční banky.

Poplatek reklamujte ve své bance

Podle Jakuba Švestky z Moneta Money Bank, mají klienti někdy možnost detaily platby zjistit ihned z účtenky transakce.

„Doporučujeme, aby si klienti vždy zkontrolovali účtenku po každém použití karty. Pokud účtenka obsahuje jakoukoliv zmínku o výběru hotovosti, ač klient chtěl pouze platit, a nikoliv vybírat hotovost, měl by na tuto skutečnost na místě upozornit obchodníka a kontaktovat svoji banku. Obecně je potřeba sledovat všechny účtenky, které obchodník vytiskne při platbě kartou, žádnou z účtenek nesmí zamlčet, či klientovi nevydat,” dodal Švestka.

V každém případě, máte stále možnost obrátit se s případnou nesrovnalostí na svou banku. Jak banky Právo ujistily, jsou k podobným případům vstřícné a po prověření reklamace chybně naúčtovaný poplatek vrací. Případ poté řeší s obchodníkem či jeho bankou.

Pochopitelně důležité je uschovat si všechny doklady o provedených transakcích a k reklamaci je předložit.

„Klientům neúčtujeme služby, o které nepožádali. Pokud klient na základě podané reklamace prokáže, že mu služba cash advance byla obchodníkem nastavena neoprávněně, poplatek za využití této služby mu vrátíme. Věc pak řešíme s konkrétním obchodníkem v zájmu prevence takových událostí do budoucna,” upřesnil Švestka.

„Pokud klient platil pouze nákup a hotovost nevybíral, měl by podat reklamaci u vydavatele své platební karty. S největší pravděpodobností se jednalo o chybu obchodního místa a vydavatel může transakci rozporovat buď u smluvní banky obchodního místa nebo svůj poplatek na základě předložených dokladů vystornovat. Je třeba doložit doklady k dané transakci, proto velmi doporučujeme uschovat účtenky i potvrzení o platbě kartou,” dodala Kopecká.