Hlavní obsah

Češi chtějí peníze navíc, stravenky už netáhnou

Právo, Novinky, Barbora Buřínská

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Firmy své zaměstnance stále nejčastěji motivují stravenkami, ti však o ně až takový zájem nemají. Raději by uvítali možnost vzdělávat se v cizích jazycích či finanční přilepšení ve formě platů navíc nebo pravidelných finančních bonusů.

Foto: Ondřej Lazar Krynek, Novinky

Ilustrační snímek

Článek

Ukázal to průzkum personální agentury Grafton Recruitment, do kterého se letos v létě zapojilo 2286 zájemců o práci. Podle něho se představy uchazečů o tom, jak by chtěli být motivováni, a skutečná nabídka benefitů zaměstnavateli, ale často rozcházejí.

Stravenky jsou evergreen

Vůbec nejrozšířenějším benefitem jsou v současné době stravenky. Svým zaměstnancům je poskytuje naprostá většina firem. O toto přilepšení však lidé až tolik nestojí - v TOP10 nejžádanějších benefitů se umístily až na šestém místě.

„Stravenky a týden dovolené navíc jsou dnes již standardem, nikoliv benefitem,“ podotkl Martin Ježek ze společnosti Grafton Recruitment. Ovšem to, co by zaměstnance motivovalo nejvíce - jazykové vzdělávání a peníze navíc - firmy poskytují sporadicky. V každém případě u jazykového vzdělávání, podobně jako u 13. platu, poptávka kandidátů výrazně převyšuje nabídku zaměstnavatelů.

TOP10 nejposkytovanějších benefitůTOP10 nejžádanějších benefitů
StravenkyJazykové vzdělávání
Placená dovolená nad rámec 4 týdnů13. plat/14. plat/ pravidelné bonusy
Vánoční pártyPlacená dovolená nad rámec 4 týdnů
Pružná pracovní dobaPružná pracovní doba
Firemní mobil k soukromým účelůmHome office - práce z domova
Jazykové vzděláváníStravenky
Občerstvení na pracovištiPlacená krátkodobá nemoc, sick days
13. plat/14. plat/ pravidelné bonusyVzdělávání/Training Program
Teambuilding a sportovní aktivityFiremní mobil k soukromým účelům
Home office - práce z domovaMožnost napracovat si hodiny
Zdroj: Grafton Recruitment

„Velkým tématem dnes nejsou pouze samotné mzdy, ale také benefity a způsoby nefinančního ohodnocení zaměstnanců. Například jazykové vzdělávání, které vloni nebylo ani v TOP10, je letos nejžádanějším benefitem,“ upozornil Ježek.

Pracovní dobu si chceme přizpůsobit

Lidé by také uvítali, kdyby jim firma vyšla vstříc ohledně pracovní doby. Pružná pracovní doba, práce z domova či možnost čerpat placené dny v době nemoci (tzv. sick days) patří mezi další velmi žádané benefity.

Bohužel firmy zatím na tento požadavek příliš neslyší, zaměstnancům vycházejí vstříc pouze v případě pružné pracovní doby.

„Společnosti by měly také věnovat pozornost faktu, že různé podoby volné pracovní doby, jako pružná pracovní doba, home office či sick days se objevují v žebříčku poměrně vysoko a dohromady by se staly nejžádanějším benefitem,“ doplnil Ježek.

Volnočasové aktivity nefrčí, firmy to tak nevidí

Podle Grafton Recruitment uchazeči projevili jen malý zájem o benefity, jako jsou například vánoční párty, dárky od zaměstnavatele, občerstvení na pracovišti nebo teambuildingové či sportovní aktivity.

Nicméně, jak například ukázal červencový průzkum společnosti Sodexo Benefity mezi 609 zaměstnavateli, firmy vidí největší potenciál právě ve volnočasových benefitech. Jejich brzké zavedení zvažuje více než pětina dotazovaných společností.

V současnosti tento benefit nabízí třetina malých (do 250 zaměstnanců) a tři pětiny velkých (nad 250 zaměstnanců) firem.

„Volnočasové benefity mohou být právě tou konkurenční výhodou, kvůli které si člověk, který hledá práci, volí svého zaměstnavatele. V nejbližších měsících je navíc zvažuje zavést další pětina společností,“ domnívá se Štěpán Tůma ze společnosti Sodexo Benefity. Naprostá většina firem přispívá svým zaměstnancům na sportovní aktivity, dále pak na kulturu a na zdraví.

Anketa

Jaký zaměstnanecký benefit je pro vás nejzajímavější?
Jazykové vzdělávání
1,9 %
13. plat/14. plat/ pravidelné bonusy
82,8 %
Placená dovolená nad rámec 4 týdnů
6 %
Pružná pracovní doba
1,9 %
Home office (práce z domova)
3,3 %
Stravenky
1,7 %
Placená krátkodobá nemoc (sick days)
1,5 %
Firemní mobil k soukromým účelům
0,2 %
Možnost napracovat si hodiny
0,2 %
Vzdělávání/Training Program
0,5 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 2647 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám