„I když si klient vezme úvěr od bezpečného poskytovatele, nemusí mít vyhráno. Ne vždy je totiž čerpání půjčky úplně hladké. Zákazníci se často setkají s neochotou poskytovatele, s automatem, který jim odpovídá na telefonu, když se potřebují na něco zeptat. To vše jsou důvody k naštvání a k tomu, aby se klient příště obrátil na jinou společnost,“ upozornil Michal Kozub, produktový manažer Home Credit.

Mezi hlavními problémy patří třeba změna pravidel během hry nebo zcela zbytečné poplatky.

Změny nemá nikdo rád

Vzít si úvěr vyžaduje odpovědnost nejen od klienta, ale i od poskytovatele. Pochopitelně ideální je, když žadatel o půjčku si smlouvu řádně prostuduje a až poté ji podepíše.

Přesto se někdy v průběhu čerpání úvěru mohou objevit změny podmínek. Upravená pravidla hry jsou rozhodně důvodem k naštvání, navíc když nejsou v klientův prospěch. Typickým příkladem je třeba navýšení některého poplatku, nebo vynucená změna platební metody.

Upozornění na opožděné splátky

Upomínka s finančním postihem za opožděnou splátku dokáže pěkně vytočit, natož když se zákazník s platbou opozdil jen o pár desítek hodin. Mnozí klienti by uvítali, kdyby je poskytovatel úvěru předem varoval.

Zodpovědná společnost řeší problém dokonce ještě dříve, než nastane.  „Moderní úvěrová společnost počítá s tím, že je zákazník omylná lidská bytost a někdy prostě a jednoduše zapomene. Zákazník určitě ocení, pokud je třeba první upomínka nezpoplatněná,“ uvedl Kozub.

Proč platit za úvěr, který mi nevyhovuje?

Podle zákona má každý klient do 14 dní právo odstoupit od smlouvy a úvěr bez poplatků či sankcí vrátit. Málokdo už ale ví, že úrok se za tu dobu platit musí

„Někteří poskytovatelé, a překvapivě jsou to často banky, se navíc proti takovému odstoupení od úvěru tak trošku brání. Klientovi účtují poplatek za zpracování žádosti o úvěr, který je nevratný. V případě, že si vezmete půjčku a podle zákona si ji do dvou týdnů rozmyslíte, stejně zaplatíte poplatek až 1500 korun,“ upozornil na nepříliš férovou, ale zažitou praxi Kozub.

Pokud si chtěl klient půjčit třeba jen 20 tisíc, je už takový poplatek hodně citelná částka. Vstřícné společnosti čas k rozhodnutí, zda klient úvěr skutečně chce, nebo míní smlouvu vypovědět, rozšířily na 30 dní. A žádný úrok si za tu dobu nepočítají.

Člověk versus stroj

V případě, že chcete řešit kreditní kartu, stiskněte jedničku. Pokud chcete mluvit o její ztrátě, stiskněte dvojku, pokud o navýšení limitu, stiskněte trojku…

Plechová huba telefonního automatu nebo čekání na to, až na krizové lince klientovi telefon operátor zvedne, spolehlivě vyplaví adrenalin do žil. Přitom to jde tak snadno, pokud se zákazník nedovolá napoprvé, operátor přece může zavolat zpět.

U některých společností už takto na komfort zákazníka myslí. Jinde ale stále na pohodlí nedbají.

V nejhorším případě společnost dokonce ani nepřijímá naskenované a mailem zaslané dokumenty – své klienty nutí utíkat na pobočku nebo na poštu. Pokud některé úvěrové společnosti nepochopily, že je 21. století, je to rozhodně k naštvání.