Bourající řidiči tak kromě smluvní spoluúčasti najednou doplácejí další tisíce korun navíc, i když nehodu nezavinili.

Přitom často sami nahrávají tomu, aby jim jejich nároky pojišťovna viníka ořezala, neboť i podle České asociace pojišťoven často poškození motoristé po nehodě zmatkují a nevědí, jak situaci řešit, aby pojistná událost byla co nejrychleji vyřízena. „Při sjednávání povinného ručení a havarijního pojištění se mnozí řidiči mylně domnívají, že jsou pojišťovnou plně kryti a v případě nehody se krom spoluúčasti nemusejí na náhradách nijak finančně podílet,“ potvrzuje Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným, které se na právní střety s pojišťovnami zaměřuje. „O to větší překvapení je čeká, když pojišťovna odmítne škodu uhradit,“ poznamenal Fládr.

Právní odpor proti amortizaci  

Nejvíce se pojišťovny točí na amortizaci. Argumentují, že se vám už ojeté auto zhodnocuje tím, že dostane díky opravě třeba nové nárazníky, namísto původních omlácených.

A proto odečítají ze svého finančního plnění poškozenému stáří vozu, nové díly stoprocentně neproplatí, a vy, i když jste nehodu ani nezavinili, si stejně musíte doplatit tisíce korun. Přitom, jak potvrzují i jiné právní výklady, při těžkých dopravních nehodách, kdy je narušena nosná konstrukce vozu, by se naopak mělo zohledňovat to, že vůz je naopak znehodnocen samotnou opravou, což rovnou snižuje jeho cenu.

„Odečítání amortizace čili korekce nákladů na materiál pojišťovnami je podle nás neoprávněné. Poškozený má nárok na úhradu celé škody na jakémkoli vozidle, tedy i na vozidle, jež je starší nebo má vyšší počet najetých kilometrů,“ tvrdí rovněž Petr Nechanický z právní Kanceláře pro ochranu práv poškozených.

Na stránkách amortizace.cz naznačuje motoristům několik způsobů, jak lze škodu uplatnit, především pokud nejste viníky nehody. V určité nadsázce řečeno, tak trochu americkým stylem poškozeným ukazuje, jak u pojišťoven uhájit své nároky.

Hlaste i vy škodu pojišťovně viníka  

„Lidé se bojí soudit o svá práva, ale obecné tvrzení, že do otevřeného křížku s pojišťovnami se nikdo pustit nechce, není pravdivé,“ dodal Nechanický s tím, že už od pojišťoven vymohli několik miliónů korun, o něž klienti málem přišli.

Má také čím právně argumentovat, neboť se opírá už i o judikaturu Ústavního soudu. „Z ní vyplývá, že vozidlo se sice zhodnotí technicky, protože je mu vyměněn díl stávající za úplně nový, ekonomicky je ale hodnota vozidla stále stejná či nižší, takže o zhodnocení vozidla opravou se nedá v tomto smyslu uvažovat,“ shrnul Nechanický.

Abyste později neměli zbytečné tahanice s pojišťovnou viníka při dokazování výše škody, vyplatí se především si v klidu domova ujasnit, jak postupovat v případě stresující nehody. Stačí totiž i formální nedostatek v samotném formuláři o hlášení nehody a plnění vám pojišťovna zkrátí. Každopádně vězte, že dokazovat škodu musí pojišťovně poškozený.

Pokud viník nenahlásí událost své pojišťovně, ač vám to po nehodě slíbil, nemusíte dostat ani korunu. „Pojišťovna škodu odmítne uhradit a jakékoli prokazování viny je zpětně a bez souhlasu viníka složité. Stává se, že viník nehody pojišťovně oznámí, že nehodu nezpůsobil. Volejte tedy do pojišťovny viníka ihned z místa nehody,“ radí Lukáš Fládr ze sdružení Pomoc poškozeným.

„Hlášení škody viníkem není nezbytnou podmínkou likvidace škody v povinném ručení. Poškozený ale vždy musí prokázat, že pojištěný za škodu odpovídá. Toto může podpořit zprávou policie, správního orgánu, soudu, společným záznamem o nehodě, svědkem,“ upřesnil Václav Bálek z Allianz.