Hlavní obsah

Vzdušný prostor EU se má víc propojit

Právo, Adam Kahánek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Větší integrace vzdušného prostoru, lepší uspořádání letového provozu a hlavně snížení emisí o deset procent. To si slibuje Evropská komise (EK) od návrhu tzv. jednotného evropského nebe. Poslanci v Evropském parlamentu (EP) s ní souhlasí, členské země nikoliv.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto

Článek

Iniciativu se EK snaží prosadit už od roku 1999. Doba jí teď hraje do karet s tím, jak se EU snaží docílit uhlíkové neutrality. K jejímu návrhu se tak v červnu dostali i europoslanci.

Je potřeba, aby letecká doprava byla součástí snahy snižovat emise
Luděk Niedermayer

„Domnívám se, že současná atmosféra důležitosti ochrany klimatu a životního prostředí v EU možnosti nalezení dohody docela nahrává,“ řekl Právu europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09), který je členem garančního výboru pro dopravu a cestovní ruch (TRAN).

„Věřím, že je potřeba, aby letecká doprava byla součástí snahy snižovat emise,“ dodal.

Sjednocení správy vzdušného prostoru a optimalizace letových tras, například pomocí více přímých letů, by podle Niedermayera mj. vedlo ke zkrácení délky letů.

S iniciativou souhlasí také další poslanec ve výboru TRAN Ondřej Kovařík (za ANO), podle něhož zavedení jednotného nebe omezí zpoždění a nabídne flexibilnější řešení v leteckém provozu. „Například v minulosti byly časté stávky leteckých dispečerů,“ podotkl pro Právo.

Za nekázeň v letadle pohrozit vězením, žádají stevardi kvůli častým incidentům

Cestování

„Významným přínosem má být rovněž snížení emisí. Zde se odhady pohybují kolem 6 až 10 procent proti úrovni před pandemií. U časové úspory zatím nelze zcela přesně uvést konkrétní údaj, o kolik se mohou lety zkrátit,“ doplnil.

Výbor TRAN zaujal postoj, který se víceméně shoduje s návrhem EK. Několik europoslanců je ale proti. Například Kateřina Konečná (KSČM).

Tvrzení, že jednotné nebe sníží emise o deset procent, je podle ní zavádějící. Návrh označila za zeleného trojského koně s cílem liberalizovat a fragmentovat řízení evropského letového provozu.

Číňané vyrazili proti Boeingu a Airbusu

Ekonomika

„Aby byla letecká přeprava schopna snížit spotřebu o deset procent, musela by všechna letadla využívat ty nejkratší letové trasy, což je kvůli hustotě letového provozu absolutně nemožné,“ sdělila Právu. Letadla podle ní ani „rovně“ létat nemohou. „Existuje mnoho míst, kterými je létat zakázáno, například vojenské letové prostory,“ upřesnila europoslankyně.

Další jednání v září

Podle experta na letectví Lukáše Musila ale návrh s létáním nejkratší cestou ani nepočítá. „To není technicky proveditelné, jde spíše o vylepšení stávajících letových koridorů,“ vysvětlil Právu.

Myšlenku jednotného nebe vnímá pozitivně. Výhody přirovnal k modernizaci železniční sítě. „Na novém rovnějším koridoru bude moci vlak jezdit rychleji, zkrátí se tak doba jízdy. Lokomotiva nebude muset v zatáčkách stále brzdit a akcelerovat, sníží se tím spotřeba energie. Nový koridor bude také vybaven novými zabezpečovacími systémy, ty umožní, aby mohlo být méně personálu,“ shrnul.

Na nebe se vracejí letadla. Po více než roce padl rekord uskutečněných letů

Cestování

Na řadě je teď zářijové vyjednávání s Radou o konečné podobě legislativy. „Zatímco ambicí EP je vytvořit novou architekturu vzdušného prostoru, která nebude založena na hranicích, ale na efektivitě, postoj, který nedávno přijala Rada, je bohužel založen na národních zvyklostech a obavách. Věřím ale, že existuje poměrně velká šance na překonání rozdílů a nalezení společného řešení,“ uzavřel Niedermayer.

Reklama

Výběr článků

Načítám