Hlavní obsah

Veďte podrobnější účty, pokáral České dráhy antimonopolní úřad

Brno

Současné údaje, které ČD uvádějí souhrnně za všechny spoje a dále podle jednotlivých linek, jsou podle antimonopolního úřadu nedostatečné a netransparentní. Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj proto požádal ministerstvo dopravy, aby záležitost dalo do pořádku.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

České dráhy (ČD) by z toho důvodu měly vést podrobnější evidenci nákladů a výnosů, což je v zájmu rozvíjející se liberalizace trhu v osobní železniční dopravě. Žádost souvisí s potenciálním vyšetřováním případných stížností nově vstupujících soutěžitelů na českou železnici.

Rafajova žádost souvisí s nynějším správním řízením ohledně možného zneužití dominantního postavení na trase PrahaOstrava. Společnost Radima Jančury RegioJet napadla dráhy, že při jejím vstupu na trať jezdily za podnákladové ceny. „Tyto ceny mohou být k újmě hospodářské soutěži a spotřebitelům,“ uvedl Rafaj.

Podle něj je pro to, aby antimonopolní úřad mohl posoudit jednání dominantního hráče podle soutěžního práva, nezbytné mít přesné údaje o podrobnější struktuře nákladů a výnosů na zmíněné relaci. České dráhy však tvrdí, že některými z požadovaných údajů nedisponují, což vede k neúměrnému prodlužování a komplikacím v tomto správním řízení a mohlo by vést k obdobným obtížím i v budoucích řízeních, uvedl antimonopolní úřad. „Je přitom v zájmu dominantního soutěžitele i konkurentů, aby správní řízení tohoto druhu probíhala co nejrychleji a nejefektivněji,“ uvedl Rafaj.

Místo spolupráce žaloby proti nečinnosti 

RegioJet rozhodnutí úřadu přivítal. „Dráhy jsou společností stoprocentně vlastněnou státem a míří do ní peníze daňových poplatníků. Proto je potřeba, aby poskytovaly všechny podklady pro dostatečnou veřejnou kontrolu,“ uvedl mluvčí RegioJetu Pavel Halla.

Podle Rafaje je však problematická spolupráce i se stěžovatelem, společností RegioJet, která vyžadovaná data dodává se zpožděním. „Jde přitom o důležité informace, jež jsou nezbytné pro posouzení dopadu cenového jednání ČD. Místo spolupráce podává RegioJet na ÚOHS žaloby proti nečinnosti. Kvůli tomu ÚOHS musí odevzdat celý spis příslušnému správnímu soudu a správní řízení se tím de facto na několik měsíců přerušuje,“ vysvětlil Rafaj.

Krajský soud v Brně již žalobu RegioJet na nečinnost úřadu před nedávnem zamítl. RegioJet tvrdí, že dělá pro spolupráci s ÚOHS maximum a upozorňuje také na to, že je soukromou společností a ekonomické údaje jsou jejím obchodním tajemstvím. „Jako problém také cítíme, že ÚOHS nemá lhůty k vyjádření,“ doplnil Halla.

Reklama

Výběr článků

Načítám