Hlavní obsah
Mýto se zatím vybírá pomocí pevných bran (ilustrační foto) Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Přípravy na start satelitního mýta finišují

Česko-slovenské konsorcium firem CzechToll a SkyToll, jež loni zvítězilo ve výběrovém řízení vyhlášeném ministerstvem dopravy (MD), dokončuje v ČR budování satelitního mýtného systému.

Mýto se zatím vybírá pomocí pevných bran (ilustrační foto) Foto: Jaroslav Soukup, Novinky
Přípravy na start satelitního mýta finišují

Ten má už v prosinci na dálnicích a od ledna příštího roku i na vybraných silnicích první třídy vystřídat dosavadní mikrovlnný s branami.

„Satelitní mýtný systém máme z 90 procent hotový. Kompletně dokončen bude v srpnu, kdy zahájíme provozní zkoušky. Uzavřeli jsme již smlouvy se všemi dodavateli a probíhá řada testů dílčích komponent celého systému. Vyrobeno je více než 250 tisíc nových palubních jednotek,“ sdělil generální ředitel CzechToll Matej Okáli.

Dopravci se začnou registrovat 22. září

Dopravci z ČR i zahraničí budou moci registrovat svá vozidla do nového mýtného systému od 22. září. „Včasnou registrací a získáním nové palubní jednotky se dopravci vyhnou frontám, které při prosincovém spuštění systému mohou v obchodních a kontaktních místech mýtného vzniknout,“ upozorňuje Okáli.

Jak generální ředitel oznámil, kontrolní centrum nového mýtného systému a nové sídlo CzechToll bude v obchodním komplexu ArtGen Office Gallery v pražských Holešovicích. To stejně jako mýtné konsorcium patří společnosti PPF.

Situaci komplikují stížnosti Kapsche

Po technické stránce je přechod na nový systém úspěšně zvládán. Situaci ovšem komplikují žaloby, které podal dosavadní provozovatel mýtného firma Kapsch.
Výsledek tendru napadl Kapsch u Krajského soudu v Brně, jenž v květnu rozhodl, že předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Petr Rafaj se bude s námitkami Kapsche muset vypořádat znovu. Ministerstvo dopravy podalo proti verdiktu soudu kasační stížnost.

Mýtné se v Česku od kamionů a autobusů v současné době vybírá na 1234 km dálnic a 234 km silnic první třídy. Se zavedením satelitního mýtného se zpoplatnění jedniček rozšíří o dalších 870 km.

Zatímco 200 kilometrů dálnic je z placení vyjmuto, s nulovým mýtem pro silnice první třídy už ministerstvo dopravy nepočítá, ačkoliv krajům původně slibovalo, že samy rozhodnou, kde se na těchto silnicích bude platit a kde ne. „Nechci dát Kapschi záminku k dalším žalobám,“ vysvětluje nynější šéf resortu dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), proč od nulového mýtného musel upustit.

Naopak řidiče osobních aut může těšit ujištění ministra dopravy, že za průjezd dálnicemi budou i v dalších dvou letech platit stejně jako dnes. Ke zdražení dálničních známek podle Kremlíka dojde teprve po dokončení modernizace dálnice D1, tedy zřejmě až pro rok 2022.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků