Hlavní obsah

Nákupní horečka v Česku mírně polevila

PRAHA

Meziroční růst maloobchodních tržeb v dubnu zpomalil na osm procent z březnových 9,6 procenta a proti předchozímu měsíci se tržby obchodníků snížily o 0,2 procenta. Oznámil to Český statistický úřad. Ačkoli pokles analytiky překvapil, chuť Čechů utrácet podle nich zůstává stále velmi vysoká a nákupní horečka sice poleví, ale rozhodně nekončí.

Článek

"Trh očekával růst tržeb kolem 10,0 procenta. Duben tak přinesl negativní překvapení. Nicméně z většího nadhledu se maloobchodu stále vede dobře. Za posledních 16 měsíců 12měsíční průměrné tempo růstu ani jednou nezpomalilo a neustále nabíralo na obrátkách. Průměr za 12 měsíců se tak nyní dostal již na vysokých 7,3 procenta. Konzumní revoluce pokračuje," sdělil Novinkám analytik Next Finance Vladimír Pikora.

Rozhodující podíl na přírůstku tržeb měly specializované prodejny nepotravinářského zboží a prodejny potřeb pro domácnost.

V ubytování a stravování se tržby zvýšily meziročně o 1,7 procenta, z toho v ubytovacích zařízeních o 0,1 procenta a ve stravovacích o 2,4 procenta. V maloobchodě včetně motoristického segmentu klesly tržby meziměsíčně o 0,8 procenta, zatímco meziročně stouply o 8,1 procenta.

Lidé si zařizují své domácnosti

Růstu tržeb podle Pikory pomohlo nezvykle teplé počasí, díky němuž šla rychle nahoru stavební výroba, a to se samozřejmě projevilo i v nadprůměrně velké poptávce po stavebninách. Krom toho lidé kupovali více nábytek a elektroniku, kterými vybavovali nové nemovitosti.

"I bez teplé zimy by ale byly tržby v tomto segmentu vysoké. Fakt, že byla vloni zahájena výstavba nejvyššího počtu bytů od roku 1993, by si prostě letos za každého počasí vyžádal vyšší tržby za vybavení domácností. Takto se ale výstavba ještě urychlila a spotřeba koncentrovala. Kromě vybavení domácností rostly i další segmenty," vysvětlil Pikora.

K celkovému růstu přispěly v dubnu nejvíce specializované prodejny elektroniky, elektrických přístrojů, stavebnin, nábytku a dalšího zboží pro domácnost. Nejrychleji rostly tržby v prodejnách potřeb pro domácnost (o 19,3 procenta), dále pak v prodejnách ostatního nepotravinářského zboží a textilu a obuvi (o 13,6 % a o 11,5 %).

Reálné příjmy rostou

Rostoucí útraty mají podle ekonomů několik důvodů: "Rostoucí reálné příjmy obyvatel, klesající nezaměstnanost, rostoucí objem spotřebitelských úvěrů, silná koruna k euru i dolaru, která zlevňuje zboží z dovozu a tím skrytě zvyšuje kupní sílu obyvatel, štědrá sociální politika státu vůči některým skupinám obyvatel a boom ve stavebnictví, protože řada lidí si pořídila nové bydlení, které je třeba zařídit," řekl Pikora.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám