Hlavní obsah

Mýtnému přibude 885 kilometrů

Právo, Jiří Novotný

Návrh vyhlášky ministerstva dopravy (MD), která má nově stanovit rozsah zpoplatnění dálnic a silnic první třídy mýtným, už prošel meziresortním připomínkovým řízením. Podle něj se má mýtné v Česku rozšířit o dalších 860 kilometrů jedniček a 25 kilometrů nových dálničních úseků.

Foto: Lucie Moučková, Novinky

Systém mýtných bran by měl být na přelomu roku nahrazen satelitním.

Článek

Jak Právu sdělila mluvčí MD Lenka Rezková, vyhlášku musí ministerstvo dopravy vydat tak, aby mohla nabýt účinnosti nejpozději koncem září. Právě v tom termínu totiž začne přeregistrace kamionů a autobusů z nynějšího mikrovlnného na nový satelitní mýtný systém, který už konsorcium firem Czech Toll a SkyToll uvedlo do zkušebního provozu.

Naostro bude satelitní systém spuštěn na dálnicích 1. prosince a na jedničkách pak od 1. ledna.

Podle informací ČTK počítá na dálnicích vyhláška nově se zpoplatněním úseků Předmostí – Lipník nad Bečvou na dálnici D1 a Veselí nad Lužnicí – Úsilné na D3. Kamiony a autobusy tak budou platit po Novém roce v ČR mýtné už na více než 1500 kilometrech.

Z návrhu je zřejmé, že ministerstvo dopravy zatím nevyslyšelo připomínky krajů a obcí, které se zpoplatnění silnic první třídy brání.

„Zpoplatnění dalších jedniček vyžene tranzitní dopravu na silnice druhých a třetích tříd, což by znamenalo horší bezpečnost v obcích a zničené silnice. Proto chceme, aby MD závazným dokumentem garantovalo, že obce za to od státu dostanou kompenzace,“ vysvětluje předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Jak už Právo informovalo, svaz také požaduje zpřísnění podmínek pro tranzitní dopravu v podobě tvrdších pokut za přestupky. Žádá rovněž, aby kraje dostaly od státu dotace na váhy pro kontrolní vážení kamionů, které by řidiče nezřídka přetížených vozidel od objíždění odradily.

Na tyto požadavky, které SMO zaslalo v minulém týdnu písemně premiéru Andreji Babišovi (ANO) a Kremlíkovi, dosud odpověď nepřišla. V návrhu své vyhlášky pouze MD snížilo původně stanovený rozsah zpoplatnění jedniček o deset kilometrů.

Kremlík však připouští, že by bylo možné dopravními značkami omezit kamionům vjezd na silnice, kde hrozí, že je řidiči budou využívat jako objízdné trasy, aby se vyhnuli placení.

Předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová připomněla, že samosprávy nyní zpracovávají seznam úseků, kde objížďky hrozí. Představí je ministru dopravy 15. srpna a do konce roku by měly být na vytipované silnice instalovány zákazové značky.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám