Hlavní obsah

Kvůli sporu o 50 metrů nemůže ŘSD dokončit 11 kilometrů dálnice D3

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemůže dokončit úsek dálnice D3 Ševětín–Borek. Majitel jednoho pozemku se poslední den lhůty odvolal proti rozhodnutí o vyvlastnění. Rozhodne krajský úřad. ŘSD mohlo pozemek získat už v roce 2017, kdy nabylo právní moci první vyvlastnění, pochybilo ale, když za pozemek nezaplatilo včas.

Foto: Mapy.cz

Rozestavěný úsek dálnice D3 Ševětín–Borek

Článek

Úsek D3 dlouhý 10,6 kilometru za 933,2 milionu korun bez DPH chce stát otevřít koncem roku 2019. Nedohodne-li se s majitelem ŘSD, zprovozní v místě jen část dálnice, podobně jako u Tábora. Nedostavěných by bylo 50 metrů dálnice, řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Na úseku Ševětín–Borek, který se staví od března 2017, vyvlastnil stát asi deset pozemků. Pozemek, o který jde, byl poprvé vyvlastněn v srpnu 2014, ŘSD se odvolalo proti ceně. V září 2017 nabylo vyvlastnění včetně snížené ceny právní moci, jenže ŘSD ve lhůtě 60 dní nezaplatilo. Majitel pak požádal, ať mu stát pozemek vrátí.

ŘSD přiznalo chybu

„ŘSD pochybilo, že jsme mu nezaplatili za vyvlastnění v řádném termínu: nikdy jsme od firmy, která pro nás dělá celé majetkoprávní vypořádání, nedostali informaci o právní moci toho vyvlastnění, nedostali jsme od nich výzvu k zaplacení. Ale nebudeme se za to schovávat, pořád tady je odpovědnost investora. Člověk, který je zodpovědný za toto pochybení, už není v zaměstnaneckém poměru ŘSD,” řekl Rýdl.

Letos v březnu podalo ŘSD druhý návrh na vyvlastnění. V listopadu se majitel pozemku proti rozhodnutí o vyvlastnění odvolal. Podle zdrojů ČTK nabídlo ŘSD majiteli pozemku několik set tisíc korun, Rýdl nechtěl cenu komentovat.

Pokud se ŘSD s majitelem nedohodne, zprovozní úsek D3 i tak, jen ve sporném místě se bude jezdit pomaleji a bude chybět asi 50 metrů dálnice

„S majitelem pozemku paralelně jednáme. Z jeho strany je jasný tlak na cenu výkupu. Pokud se nepodaří pozemek pro stát získat a dálnici postavit vcelku, máme připraveno podobné řešení jako na D3 u Tábora kvůli nevůli k dohodě s majiteli Motocentra,” řekl Rýdl.

Bratři Bratránkovi z Motocentra blokují dostavbu D3 u Tábora sporem o pozemek. Jde o úsek 400 metrů. Kvůli nedostavěné části D3 se v místě musí jezdit pomaleji, ŘSD navrhlo Bratránkovým odškodnění téměř 20 milionů.

Majitel pozemku u Ševětína se může proti rozhodnutí krajského úřadu odvolat, spor by pak řešily soudy. Pokud se ŘSD s majitelem nedohodne, zprovozní stát koncem roku 2019 úsek D3 i tak, jen ve sporném místě se bude jezdit pomaleji a bude chybět asi 50 metrů dálnice. Úsek D3 Ševětín–Borek staví firma Eurovia, hotov má být v březnu 2020, stát by však chtěl auta na nový úsek D3 pustit už koncem roku 2019.

Zatím poslední jihočeský úsek D3 Veselí nad Lužnicí–Bošilec, dlouhý 5,1 kilometru, otevřelo ŘSD loni v říjnu. Na něj navazuje část Bošilec–Ševětín dlouhá 8,1 kilometru, bude stát 1,2 miliardy, první řidiči by po ní měli projet v červnu 2019.

D3 má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi, tam se napojí na rakouskou rychlostní silnici S10. Dálnice D3 by měla měřit zhruba 170 kilometrů, nyní je v provozu asi 50 kilometrů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám