Hlavní obsah
Čerpací stanice Benzina (ilustrační foto) Foto: Petr Horník, Právo

Hlavní hráči změnili výpočet ceny benzínu

Společnosti Unipetrol a MOL, dva největší dodavatelé pohonných hmot v České republice, změnily od ledna způsob výpočtu cen pohonných hmot. Používají k tomu nově vlastní index. To je rozdíl oproti minulosti, kdy se cena pro distributory odvíjela od cen ropy na burze v nizozemském Rotterdamu a přirážky.

Čerpací stanice Benzina (ilustrační foto) Foto: Petr Horník, Právo
Hlavní hráči změnili výpočet ceny benzínu

Unipetrol, který mimo jiné vlastní síť čerpacích stanic Benzina a provozuje jediné české rafinerie v Kralupech nad Vltavou a v Litvínově, stanoví od začátku roku velkoobchodní ceny podle vlastního indexu UIC, který začal zveřejňovat koncem roku 2016. Jako první na to upozornily Lidové noviny.

Důvodem pro zavedení UIC bylo podle mluvčího Unipetrolu Pavla Kaidla zjednodušení výpočtu velkoobchodních cen pro český trh a zvýšení jejich transparentnosti.

„Cílem je transparentně uvádět referenční velkoobchodní ceny. Naší snahou bylo výrazně zjednodušit zákazníkům na českém trhu orientaci ve velkoobchodních cenách pohonných hmot. UIC index je na rozdíl od kotací Platt’s uváděn v korunách za kubický metr, nikoliv v dolarech za tunu. UIC tedy uvádí ceny za jednotku známou v českých obchodních kruzích. Proto všichni obchodníci v každém okamžiku vědí, jaké jsou referenční ceny na českém trhu,“ řekl Právu Kaidl.

Dodal, že k vlivu velkoobchodních cen na maloobchodní ceny se Unipetrol vyjadřovat nemůže, neboť toto je předmětem cenových rozhodnutí dalších účastníků na trhu.

Obáváme se, že by v dlouhodobém měřítku mohlo být následkem tohoto postupu Unipetrolu zvýšení cen pohonných hmot
Ivan Indráček, SČS – Unie nezávislých petrolejářů

Podle Kaidla odpadá nutnost detailní znalosti kotací Platt’s a jejich přepočtu na české podmínky.  „UIC je na rozdíl od kotací Platt’s, za jejichž využívání je nutné platit vysoké poplatky, veřejný a zdarma přístupný všem. Tedy nejen velkým, ale i malým obchodníkům. Všichni naši zákazníci tak mají jistotu, že uváděné ceny jsou maximálně relevantní pro český trh. Naproti tomu kotace Platt’s popisují podmínky vzdálené stovky kilometrů od českého trhu a fungují při jiném způsobu obchodování,“ doplnil.

MOL postupuje podobně. „Důvodem změny je reakce na měnící se podmínky českého trhu a vyvarování se negativních dopadů na naši společnost a naše zákazníky. MOL si od tohoto kroku slibuje sladění podmínek se zeměmi, kde jednotlivé pobočky skupiny MOL již delší dobu působí a v nichž je obdobný mechanismus funkční a dobře etablován. Změna se tedy v rámci skupiny MOL týká aktuálně pouze českého trhu, avšak obdobný mechanismus již po dlouhou dobu používáme v několika zemích naší působnosti, například na Slovensku či v Maďarsku,“ řekl Právu mluvčí společnosti Tomáš Pavlík.

Cena pro odběratele je podle jeho slov tvořena na základě několika kritérií. „Jedná se o systém, který kombinuje cenu ropy, vývoj ceny na světových burzách, přepracovatelskou marži, disponibilitu zboží na trhu, objem spolupráce, délku spolupráce, platební podmínky a podobně,“ upřesnil mluvčí.

Indráček: Benzín by mohl zdražit

Nový způsob výpočtu podle předsedy SČS – Unie nezávislých petrolejářů Ivana Indráčka povede ke snížení počtu distributorů, ale může vést i ke zdražení benzínu a nafty.

Podle Indráčka byla do konce loňského roku součástí obchodních smluv, které nejen v České republice většina velkých hráčů na trhu nabízela, cenová klauzule, která se odvíjela od cen ropy v nizozemském Rotterdamu. „Zjednodušeně řečeno, byla to cena v Rotterdamu přepočítaná na koruny za litr a přirážka,“ řekl Právu Indráček.

Průměrná cena pohonných hmot v ČR k 17. lednu

Foto: David Ryneš, Novinky

Index Unipetrolu UIC podle něj není navázán na ceny ropy, jako tomu bylo dříve, a firma jej tak může kdykoli změnit. „Obáváme se, že by v dlouhodobém měřítku mohlo být následkem tohoto postupu Unipetrolu zvýšení cen pohonných hmot u čerpacích stanic,“ poznamenal.

Jednou z vad tohoto indexu podle něho je, že je stanovován pouze Unipetrolem a není vázán na žádné měřítko. „To znamená, že například když bude mít Unipetrol problémy s výrobou, index prostě může zvýšit. Stejně tak v případě, kdy poptávka po pohonných hmotách poroste. Podle našeho názoru je Unipetrol na českém trhu v dominantním postavení a neměl by si dělat, co chce,“ dodal.

Netransparentní přirážky a slevy?

Indráček Právu rovněž sdělil, že Unipetrol kromě zveřejněných cen uplatňuje i slevy či přirážky, které ale nelze nikde dohledat. „K indexu podle našich informací dává Unipetrol různé přirážky a slevy, ale ty nejsou nikde zveřejněny. Není to třeba tak, že když distributor řekne, že bude platit hned, bude vědět, jakou dostane slevu. Naopak podle našich informací v poskytování slev žádná logika není,“ řekl Indráček.

Kaidl připustil, že konkrétní ceny se mohou lišit podle zákazníků. „Úroveň UIC zohledňuje evropské ceny paliv v kombinaci s českými specifiky (daně, biopaliva) a rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou. UIC jako základní složka je dále upraven pomocí individuálně sjednaného smluvního cenového vzorce. Jednotlivé složky a parametry smluvního cenového vzorce jsou stanoveny na základě objektivních kritérií, která jsou uplatňována vůči všem zákazníkům jednotně,“ řekl.

SČS – Unie nezávislých petrolejářů v současnosti podle Indráčka komunikuje s advokátní kanceláří, které předala podklady, a čeká, až oznámí, zda chování Unipetrolu je, či není napadnutelné. „Pokud dospějí k názoru, že napadnutelné je, předložíme stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten, pokud dospěje k názoru, že to není v pořádku, nařídí Unipetrolu, aby obchodní politiku změnil,“ řekl.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků