Článek
Zvětšit by se měla i zdravotní varování na krabičkách, byť se komise asi nevydá cestou Austrálie. Tamní cigaretové krabičky mají od prosince jednotnou formu, kdy na krabičkách v olivově zelené barvě nesmí být výrazné logo výrobce ani žádné reklamní texty. Naopak výraznou část pokrývají grafická varování a obrázky zdravotních následků kouření.
Cílem navrhovaných kroků, které ale pro vstup v platnost musí ještě schválit europoslanci a také členské státy, je snížit množství úmrtí v souvislosti s kouřením. Přispět by měly také k tomu, že mladí lidé nebudou začínat kouřit. Podle komise je tabák nejčastější příčinou předčasných úmrtí v Evropě a ročně si vyžádá kolem 700 000 životů.
Je dost pravděpodobné, jak podotkla agentura Reuters, že návrhy rozlítí tabákové firmy. Obávají se toho, že přísnější normy sníží už tak upadající tržby v Evropě a mohly by být precedentem pro růstové trhy v Asii a Africe.
Lobby, jakou ještě nezažili
Podle červnové zprávy společnosti KPMG pro producenta cigaret Philip Morris tržby z cigaret loni dosáhly 576 miliard eur, což představuje propad o více než 100 miliard proti roku 2007.
Od některých lidí z Evropské komise, byť pod podmínkou anonymity, zaznívá, že kvůli novým pravidlům připravovaným více než dva roky byli vystaveni největším lobbistickým aktivitám, jaké pamatují.