Hlavní obsah
Lanový most na D11 u Poděbrad Foto: Ludmila Žlábková, Právo

Dálnice D11 se staví už 40 let, pořád není hotová

Výstavba „hradecké” dálnice D11 je jedním z mnoha dokladů tristní situace v rozvoji české dálniční sítě. Od zahájení stavby uplynulo letos v září již 40 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř 64.

Lanový most na D11 u Poděbrad Foto: Ludmila Žlábková, Právo
Dálnice D11 se staví už 40 let, pořád není hotová

Loni v srpnu byl po třech letech výstavby a předchozích mnoha letech majetkoprávních sporů otevřen zhruba dvaapůlkilometrový nový úsek, díky kterému se dálnice dostala k Hradci Králové.

Zbývající části by měly být dle informací ŘSD z počátku roku dokončeny v letech 2020 (Smiřice - Jaroměř), 2021 (Hradec Králové - Předměřice - Smiřice a Trutnov - hranice s Polskem) a 2024 (Jaroměř - Trutnov). Nyní bude 2. října oficiálně zahájena stavba osmikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic.

První plán na dálnici vznikl již v roce 1938. Projekt překazila druhá světová válka. V roce 1978 byla zahájena stavba, první úsek Praha - Bříství (délka cca 19 kilometrů) byl hotov až v roce 1984.

Zleva ministr Pavel Dobeš, farmářka Ludmila Havránková a bývalý ministr dopravy Vít Bárta, který byl podle Havránkové prvním ministrem, který ji vyslechl

Foto: Ludmila Žlábková, Právo

V roce 1994 začal spor o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Kvůli přístupu úředníků, kteří jí mj. hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům a ostatní odmítala prodat. Po řadě peripetií (mimo jiné se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová), se v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 miliónů korun a výměně za náhradní pozemky. Dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice podepsala Havránková v listopadu 2014.

V roce 2004 byla zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté. V roce 2014 byla zahájena dostavba 2,5 km dlouhého úseku u Hradce Králové. Otevřen byl loni 21. srpna (včetně zhruba 1,3 km již postavené dálnice, kterou nebylo možné využívat).

Už 2. října 2018 bude oficiálně zahájena stavba úseku z Hradce Králové do Smiřic.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků