Hlavní obsah
Jaké potraviny nakupujete on-line Foto: David Ryneš, Novinky

Češi objevují nákupy potravin po internetu

Ačkoliv se prodej potravin a nápojů po internetu zatím řadí co do velikosti mezi nejmenší maloobchodní segmenty, jeho růstový potenciál naopak patří k těm největším. Nákup potravin z e-shopu vyzkoušelo 21 procent Čechů, téměř každý čtvrtý (23 procent) se na nákup potravin a nápojů on-line teprve chystá. Vyplývá to z letošního průzkumu nákupních zvyklostí v ČR společnosti KPMG.

Jaké potraviny nakupujete on-line Foto: David Ryneš, Novinky
Češi objevují nákupy potravin po internetu

V Evropské unii stejně jako v České republice využívají nákup potravin on-line zatím spíše obyvatelé velkých měst – u nás si je takto alespoň občas pořizuje 15 procent Čechů. Na malých vesnicích jsou to zatím pouhá čtyři procenta.

„Výrazně menší podíl nakupujících na vesnicích do jisté míry logicky ovlivňuje momentální nedostupnost služby. Internetový nákup potravin by totiž rádo vyzkoušelo 14 procent z nich, ale tuto možnost momentálně nemá,“ řekl Karel Růžička z KPMG. Většina služeb totiž rozváží jen ve městech, některé jen po Praze a okolí.

Podle průzkumu pravidelně potraviny přes internetu nakupují zatím pouhá dvě procenta lidí. „Kromě velikosti místa bydliště se také ukazuje, že potraviny přes internet nakupují spíše lidé s vyššími příjmy,“ dodal Růžička.

Téměř každý čtvrtý Čech (23 procent) se na  nákup potravin on-line teprve chystá. Zájem roste s dosaženým vzděláním – mezi vysokoškoláky jej hodlá vyzkoušet celá třetina, naopak mezi respondenty bez maturity jde o každého sedmého. K nakupování potravin po internetu se vyloženě odmítavě staví téměř polovina lidí (48 procent).

Nejčastější obavy: nevyhovující zboží a cena za dopravu

Za nejčastější nevýhodu spojenou s nákupem potravin přes internet respondenti označili riziko dodání jiného množství nebo kvality produktů, než si objednali. Za hlavní důvod svého nezájmu jej ale uvádí především ti, kteří nákup potravin on-line ani vyzkoušet neplánují.

Respondentům, kteří již mají s takovýmto nákupem zkušenosti, naopak vadí cena dopravy, případně to, že je potřeba objednat zboží v určité minimální částce, aby byla doprava zdarma. „Češi se coby zákazníci na rozdíl třeba od Britů, Dánů či Nizozemců, chovají daleko konzervativněji,“ tvrdí Růžička.

Kupují hlavně trvanlivé zboží a nealkoholické nápoje

Češi, kteří si potraviny on-line zvykli nakupovat alespoň občas, jako důvody uvádějí hlavně pohodlí spojené s nákupem (označilo 59 procent nakupujících) a úsporu času (55 procent). Zaměřují se spíše na trvanlivé zboží, které takto nakupují dvě třetiny, nebo nealkoholické nápoje. V tomto výběru se s ostatními evropskými státy shodujeme.

Průzkum probíhal letos v březnu on-line, týkal se tedy jen těch, kteří používají internet. To je podle statistiků v Česku ale již více než 80 procent populace.

Anketa
Nakoupili jste někdy potraviny po internetu?
Ano, několikrát
22.2 %
Jen jednou
2.1 %
Ne, i když bych rád/a. Obchody k nám ale nerozváží
17.5 %
Ne, ani o to nemám zájem
58.2 %
Celkem hlasovalo 3390 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků